måndag 11 januari 2010

Mina 30 favoriter från 00-talet

Jag kan inte, som någon efterfrågade, rangordna de 10 bästa filmerna under 00-talet. Det är en alltför svår utmaning, men här kommer i alla fall mina 30 favoritfilmer från det gångna decenniet. Jag kan mycket väl ha missat någon som jag egentligen skulle velat ha med, men det här är 30 filmer som jag gillar riktigt mycket. Jag har skrivit lite kort om varje film, men jag får återkomma med utförliga recensioner efter hand. Filmerna är i alfabetisk ordning, dvs ej rankade.

About a boy (2002)
Nick Hornby-filmatisering med Hugh Grant i den ena huvudrollen. En skön film!

Almost Famous (2000)
Riktigt bra film om ett rockband på 70-talet, och den unga musikreportern som ska skriva om dem. Med Kate Hudson och Jason "Earl" Lee. Cameron Crowe regisserar.

Amelie från Montmartre (2001)
En fantastiskt mysig och kul fransk film. Se recension här: http://bearpathmovies.blogspot.com/2010/01/amelie-fran-montmartre-2001-betyg-910.html

Batman Begins (2005)
En nystart i filmatiseringarna av Batman, nu med Christopher Nolan som regissör. Mörkare än tidigare. Riktigt bra!

Best in Show (2000)
Roligare än så här blir det nog inte. En fejkad dokumentär om en hundutställning. Som Torsk på Tallin fast ännu roligare.

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)
Känns just nu kanske lite uttjatad, men Sasha Baron Cohen var roligast under det här decenniet och Borat var hans mästerverk.

Eternal Sunshine of the spotless mind (2004)
Jim Carrey och Kate Winslet i högklassiga drama av Michel Gondry.

Funny People (2009)
Adam Sandler i en seriös roll, och han är dessutom bra i den. Recension finns här: http://bearpathmovies.blogspot.com/2009/11/funny-people-2009-betyg-910.html

Garden State (2004)
Zach Braff, mest känd från Scrubs, har skrivit, regisserat och spelar huvudrollen i den här pärlan.

High Fidelity (2000)
Nick Hornbys allra bästa. Handlar om musiknördar i en skivbutik, eller egentligen så handlar den om listor, eller om John Cusacks rollfigurs tidigare förhållanden.

Inglorious Basterds (2009)
Quentin Tarantino är tillbaka i riktigt god form! En blivande klassiker. Som vanligt är filmen driven av den lysande dialogen. Recension: http://bearpathmovies.blogspot.com/2009/11/inglorious-basterds-2009-betyg-910.html

Juno (2007)
Jason Reitmans fina film om tonårsgraviditet. Mer rolig än verklighetsskildrande.

Kill Bill (2003/2004)
Quentin Tarantinos dubbelrulle som av många fått oförtjänt dålig kritik. Det här är Tarantinos orgie i underhållningsvåld, men den här så mycket mer än så. Ett spännande experiment hur han hoppar mellan olika stilar i filmen,

Lord of the Rings (2001/2002/2003)
Ingen kan ha lämnat milleniets första decennie utan att ha en åsikt om Sagan om Ringen-filmerna. Man kan ha mycket synpunkter på utdragna slag, eller långa promenader, men ingen kan säga emot att det är oerhört välgjord filmhistoria.

Låt den rätte komma in (2008)
Detta måste vara decenniets bästa svenska film. En Vampyrfilm från 70-talets Blackeberg. Stilistiskt makalös i all sin gråhet. Rakt igenom välgjord.

Matchstick Men (2003)
Nicholas Cage och Sam Rockwell i en film som börjar väldigt ordinärt, men som växer på ett sätt som man inte alls kunde förvänta sig.

Mystic River (2003)
Clint Eastwood har regisserat en bunt bra filmer det här decenniet. Mystic River är min favorit med lysande skådespelare som Tim Robbins, Sean Penn, Kevin Bacon och Lawrence Fishburn.

Oldboy (2003)
Sydkoreansk film om en man som släpps fri efter att ha varit kidnappad i 15 år. Nu är det dags att söka hämnd. Absolut ingen kampsportfilm, eller vad ni kan få för galna associationer. En riktigt bra gripande film.

Reign over me (2007)
Åter igen Adam Sandler i en seriös roll. Här spelar han en kille som förlorat sin familj i 11 september-attentaten. han har efter detta helt fjärmat sig från omvärlden.

Saved! (2004)
Skön indiefilm i highschoolmiljö. Handlar om en flicka som blir gravid på en övervägande kristen skola där hon nu blir utstött.

Seven Pounds (2008)
Will Smith i en stark roll. Recension: http://bearpathmovies.blogspot.com/2010/01/seven-pounds-2008-betyg-910.html

Sideways (2004)
En svensexeresa i Kaliforniens vinområden där de två vännerna har olika tankar om vad resan går ut på blir naturligtvis enormt underhållande.

Spider-Man (2002)
Sam Ramis första Spindelmannenfilm satte ribban högt för en ny våg serietidningsfilmer. Handlar i första hand om människan bakom, inte superhjälten.

Thank you for Smoking (2005)
Fantastiskt bra film om en tobakslobbyist i USA. Jättekul! Recension: http://bearpathmovies.blogspot.com/2010/01/thank-you-for-smoking-2005-betyg-910.html

The 40 year old virgin (2005)
Judd Apatow gör de flesta roliga amerikanska komedier nu för tiden. Den här har Steve Carell från amerikanska The Office i huvudrollen.

The Departed (2006)
Martin Scorsese fick äntligen sin efterlängtade regi-Oscar för denna remake av en Hongkongrulle. Bra skådespelarinsatser med Leonardo DiCaprio, Matt Damon och Jack Nicholson i spetsen.

The Prestige (2006)
Christopher Nolans mysterie om två rivaliserande magiker. Fantastiskt story. Lysande berättad.

The Royal Tenenbaums (2001)
Wes Andersons familjekrönika med Gene Hackman i huvudrollen. Idel duktiga, kända skådespelare. Fascinerande berättat.

Vanilla Sky (2001)
Cameron Crowes nyinspelning av Amenábars Abre Los Ojos. För en gångs skull en rejält förbättrad version än originalet. Tom Cruise och Penelope Cruz i huvudrollerna.

Wedding Crashers (2005)
Decenniets roligaste film? Owen Wilson och Vince Vaughn är perfekta i rollerna som kompisarna som snyltgästar på bröllop för att ragga brudar.

Vad väntar ni nu på? Se de filmer som ni inte redan har sett, eller se om dem!

Vilka filmer tycker du borde ha varit med i listan? Eller vilka borde tas bort? Kommentera gärna!

16 kommentarer:

  1. Snatch bör vara med....

    SvaraRadera
  2. Snacth bör utan tvekan vara med.
    Och Bourne-filmerna.
    Och Taken, den med Liam "hängd-som-en-häst" Neeson.
    The Game? Är den för gammal?
    SideWays är ruggigt bra.

    Men jag förstår ärligt talat inte vad som är så bra med The Departed. Det enda som var bra, tyckernog jag var att "hjältarna" dog lite oväntat osv.

    SvaraRadera
  3. Ut med: Lord of the rings (2:an var så tråkig att jag inte ens sett 3:an. Jag läste bara första boken när det begav sig…), Kill Bill, Basterds (Tarantino har inte gjort nåt riktigt bra sen Pulp) allt med Adam Sandler och Will Smith (har i o f s inte sett någon film på listan med de sista två, men det finns det anledningar till. Funny pple skulle jag kunna tänka mig att se). Även ut med Bat- och Spiderman! Vanilla sky? Du skämtar?

    Annars tycker jag det är en bra lista där jag inte riktigt sett allt men Mystic river, Sideways och Royal Tenenbaums är bäst av de jag sett.

    Kanske skulle haft med Knocked up eller Superbad istället för 40-year old och Wedding crashers. WC har däremot ett av de roligare kommentatorsspåren jag hört.

    In med: Memento, Collateral, Guds stad, De andras liv, Grizzly man, Lost in translation, No country for old men, Tillsammans, Wonderboys, Bowling for Columbine, Training day och kanske Traffic. The Diving bell and the butterfly var också en stark film. Måste ju ha med nåt franskt...

    SvaraRadera
  4. ...och Amelie är en belgisk film LR?

    SvaraRadera
  5. ja Montmartre är ju en pittoresk stadsdel i Antwerpen...

    jag menade att jag själv ville välja en fransk film. har inte sett Amelie och man blir ju lite rädd när en 2m lång medelålders man med rakat huvud beskriver en film som "mysig".

    SvaraRadera
  6. "Babel" för bövelen! Måste med!

    SvaraRadera
  7. Under 00-talet:

    Med i topp 7 action: 300, Gladiator och Man on fire.

    Med i topp 8 dramor: Guds stad och Gran Torino. Ut med Eternal Sunshine of the spotless mind.

    En av topp 3 komedier: The Hangover (lär dock inte komma med på Bearpaths lista).

    Mr Kaufman som är glad att inte Memento är med.

    SvaraRadera
  8. Gran Torino är kunglig. Helt djävla kunglig. Hur kund jag missa den.

    Skämmes.

    SvaraRadera
  9. @ Kaufman glad att Memento inte är med...

    ... ja det vore ju synd att ta med Nolans bästa film istället för de som redan är med på listan.

    SvaraRadera
  10. Jag tror jag måste se Memento igen. Nästan alla verkar gilla den utom jag. Minns inte i vilket tillstånd jag var då jag såg den :-)

    The Dark night och The Prestige faller dock mig i smaken.

    //Kaufman

    SvaraRadera
  11. Kul att det blev lite kommentarer.
    Jag ska självklart bemöta dem.

    1. Sandlerrullarna ska bort.
    Jag skulle inte ha med någon ordinär Sandlerkomedi. Det här bevisar bara att du inte har sett dem.

    2.Snatch
    Inte övertygad den enda gången jag såg den. Rätt bra men inte toppen. Ska se om den och omvärdera. Recension kommer såklart efter detta.

    3. Bourne-filmerna
    Knappast. Och inte Wallander eller Beck heller. Skärpning!

    4. Taken, Diving Bell, De andras liv, Grizzly man
    Har inte sett dessa. Ska skärpa mej.

    5. The Game
    Ruggigt bra! Men 90-tal, precis som du gissade.

    6.The Departed
    Tillräckligt för en topp 30-lista i alla fall.

    7. Memento
    Ja den är riktigt bra, borde kanske ha varit med.

    8. Tarantino
    Det är creddigt att dissa QT. Det är ungefär som att alltid hävda att rockartisters debutalbum var det bästa och sedan gick det bara utför - trist och förutsägbart.

    9. Seven Pounds
    Den är förvånadsvärt bra. Ge den en chans!

    10. Lord of the rings
    Jag tycker att det är helheten som gör den så bra. Dessutom måste man se extended-versionerna.

    11. Batman & Spider-Man
    Gillar man inte genren så... Men dessa filmer förnyar genren!

    12. Vanilla Sky
    Riktigt bra. Du kanske inte förstod den! ;-)

    13. Knocked up, Superbad
    Kul filmer, som jag gillar mycket. Men inte riktigt så att de räckte för att komma in här. Apatows senaste "Funny People" är bättre.

    14. Collateral
    Var jag lite besviken på vill jag minnas. Får se om den. Men den var inte ens nära att komma med här.

    15. Lost in translation
    Mycket bra. Tänkbart att den ska vara med egentligen.

    16. No country for old men
    Stilistiskt fantastisk. Mycket bra. Strax utanför min lista.

    17. Tillsammans
    Väldans bra. Också strax utanför. Borde se om den. Kanske ändrar mej då!

    18. Wonderboys
    Bra, men inte fantastisk.

    19.Bowling for Columbine
    Den missade jag att ta i beaktande. Borde nog också varit med.

    20. Training day
    Knappast va!? Sluta röka jazztobak! Det är en fullt godkänd film, men inget som sticker ut så mycket att den ens övervägs här.

    21. Traffic
    Väldigt välgjord, men jag fastnade inte riktigt för den ändå.

    22. Babel
    Bra, men inte tillräckligt bra!

    23. 300
    Ej sett. Tror knappast den räcker till.

    24. Gladiator
    Jodå, men inte tillräcklgit bra för Top30.

    25. Man on fire
    Mer jazztobak bland läsarna! :) Bra film, men inte i närheten av att vara med här.

    26. Guds stad
    Den skulle definitivt kunnat vara med. Måste ladda DVD-spelaren med den snart!

    27. Gran Torino
    Var väldigt nära att komma med. En superbra film. Millon Dollar Baby är också riktigt bra.

    28. Eternal sunshine of the spotless mind
    Den backar jag aldrig på. Unikt bra!

    29. The Hangover
    Hahahahaha.

    30. The Dark Knight
    Bra film, men inte lika bra som Batman Begins, därför får den inte vara med.

    Varför har ingen föreslagit Crash? Den borde kanske också varit med! En annan jag övervägde var Ep3: Return of the Sith. Som gammal SW-fan så håller jag denna del skyhögt över Ep1 och Ep2. Gone Baby Gone har ni väl inte missat? också väldigt bra!

    Glad att inte någon kommit dragande med There will be Blood. Stilistiskt jättesnygg, men långtråkig. PTAs sämsta film.

    Mr Bj.

    SvaraRadera
  12. 9. Seven pounds är vacker. Tycker också den bör vara med.

    10. Lord of the rings. Något så fantasifullt fast ändå "dokumentärlikt" får man leta efter.

    27. Jag är förvirrad i bland. Million dollar baby är ju grymt bra. Måste säga att den är lite bättre än Gran Torino. Million dollar bör vara med tycker jag.

    Har ej sett Crash. Gone Baby Gone är helt ok, inte så mycket mer.

    Instämmer till fullo vad gäller There will be blood.

    High Fidelity skulle jag plockat bort, något seg film.

    Mr Andy K

    SvaraRadera
  13. Crash, Fan hur kunna glömma.


    Fan fan fan

    SvaraRadera
  14. Vad är det för tattarinställning du har för kommentarerna att behöva captcha varje inlägg även om man är reggad.

    O vart är inställningen så man får kopior på mail?

    Skärpning!!!

    SvaraRadera
  15. Jag hittar inte att man kan ändra något sånt. Tyvärr!

    SvaraRadera
  16. @MrBJ >>Det är creddigt att dissa QT. Det är ungefär som att alltid hävda att rockartisters debutalbum var det bästa och sedan gick det bara utför - trist och förutsägbart.<<

    Inte desto mindre sant väldigt ofta. ;) Eller tycker du på allvar att QT kommit upp i samma nivå som Reservoir Dogs och Pulp?

    Så om man gillar en film med Denzel Washington så röker man jazz-tobak? I Training day är det för det första PCP som gäller! :) Både den och Collateral utspelar sig i LA, medan du med din NYC-fetisch gillar Vanilla Sky.

    Gone baby, gone var riktigt bra vill jag minnas. Crash och Gran Torino var bra, men inte mer.

    Betvivlar att jat skulle tycka extended-versionerna av LOTR-filmerna skulle vara mindre tråkiga. Batman-filmerna och första Spiderman är helt OK, men absolut inte tillräckligt för en plats på topp 30.

    SvaraRadera