fredag 22 januari 2010

V for Vendetta (2005) Betyg: 6/10


Några år in i framtiden så har USA gått under och England, där den här filmen utspelar sig, har blivit en totalitärstat. En maskerad frihetskämpe som går under det gåtfulla namnet V, genomför terroristdåd för att få ut sitt budskap. Den unga Evey Hammonds (spelad av Natalie Portman) vägar korsar V's och plötsligt dras hon ofrivilligt in i hans nät.

Filmen är baserad på en serietidning från 80-talet, och Bröderna Wachowski (Matrix) har skrivit manus. Det är en välgjord film, med många kända brittiska skådespelare. Hugo Weaving spelar V, vilket inte kan vara lätt med tanke på att han tillbringar hela filmen bakom sin Guy Fawkes-mask. Natalie Portman har dock den verkliga huvudrollen och det är genom hennes ögon som vi lära känna V och det korrupta samhälle hon lever i.

Jag såg den här filmen när den kom och jag tyckte ännu bättre om den då än vad jag gjorde nu när jag såg om den.

Betyg: 6/10

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Inte serietidning - grafisk roman.

    SvaraRadera
  3. Denna film får nog 7 i betyg av mig. Fast jag har bara sett den en gång :-)Jag gillade Matrix också!

    Mr Kaufman

    SvaraRadera