lördag 2 januari 2010

Fear and Loathing in Las Vegas (1998) Betyg 6/10



Jag har nu sett filmen tre gånger och jag kan fortfarande inte bestämma mej för om jag älskar eller hatar den. Kanske är det lite av båda?

Terry Gilliam har gjort den här filmatiseringen av Hunter S. Thompsons novell. Johnny Depp spelar Thompsons alter ego Raoul Duke, och Benicio Del Toro hans advokat Dr. Gonzo. Den här trion är en garant för en kvalitetsfilm! Eller? Jodå, definitivt så. Depp och Del Toro är fantastiska i sina roller, och Gilliam är ingen klåpare. Filmen innehåller lysande skådespeleri lika fantastisk scenografi, men handlingen är obefintlig. Den handlar om en knarkorgie i Las Vegas med nämnda två herrar i extravaganta utsvävningar. Filmen håller på i två timmar. Stundtals skrattar man, stundtals äcklas man. Ibland är man fascinerad, ibland uttråkad.

Beroende på humör så skulle jag kunna ge den här filmen ett toppbetyg eller ett bottenbetyg. Men jag inser att ju fler gånger jag ser den, desto mer uppskattar jag Fear and Loathing in Las Vegas. Men något riktigt toppbetyg, det blir det likväl inte.

Betyg: 6/10

2 kommentarer:

  1. Ingen höjdarfilm! Alldeles för hysterisk! Typ samma skit som Trainspooting om jag minns rätt.

    Mr Kaufman

    SvaraRadera
  2. Snygg film med bra skådisar, dock baserad på en bok som inte riktigt fungerar i filmformat!
    Handlingen går förlorad om man inte läst boken! Där framgår det nämligen tydligt vad det som till synes är en orgie i överflöd verkligen är, nämligen deras jakt på den amerikanska drömmen =)
    //N

    SvaraRadera