lördag 11 december 2010

This Is It (2009) Betyg: 4/10


Som du säker vet så är This Is It en dokumentär från repetitionerna inför Michael Jacksons konserter på O2 i England. Dessa konserter blev ju aldrig av eftersom Michael trillade av pinn istället. Vi får se Michael framföra sina allra största hits. Vi får ett rejält smakprov av hur showen skulle ha sett ut några få veckor senare. Allting framförs på en fullskalig scen i en tom arena.

Det jag var mest intresserad av var att se vilken nivå Michael Jackson befann sig på under den sista tiden av hans liv. Om man tror att han är ett vrak så blir man snabbt korrigerad. Michael visar att han är mycket engagerad i produktionen. Han ger instruktioner till bandet och dansarna. Michael vet vad han vill ha, och han nöjer sig inte med någon halvmesyr. Han ställer höga krav på samtliga inblandade. Vi får se honom showa och dansa för fullt, precis som om det vore en konsert med fullt hus. Jag konstaterar snabbt att inte vilken 50-åring som helst skulle fixa att hålla det höga tempo som han gör på scenen. Och en grundförutsättning är att man är i god form, för att fixa att dansa och sjunga samtidigt. Det låter väldigt bra, men jag noterar att i väldigt många sekvenser är sången inte i synk med bilden. Jag tolkar detta som om man har tagit musiken och sången från andra repetitioner, sannnolikt när de kört enbart musiken (utan dans).

Jag vet inte om man egentligen borde låta bli att sätta betyg på den här typen av dokumentärer. Jag gör det i alla fall. Definitivt sevärd om man är intresserad av att se MJ mot slutet av hans liv. Men filmen innehåller egentligen inget annat av intresse. Det är lite småsnack ibland musiker, dansare och övriga i produktionen. Allt går ut på hur stolta de är att få chansen att jobba med en sådan fantastisk artist. Filmen är knappt 2 timmar och den mår bra av att delas upp och ses i ett par delar.

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar