lördag 4 december 2010

Nice Guy Johnny (2010) Betyg: 5/10


Äntligen en ny film av en av mina indiefilm-favoriter Ed Burns. Bland hans höjdpunkter finns filmer som She's the one, The Brothers McMullen och Sidewalks of New York. Ed, som också är en välrenommerad skådespelare i t ex filmer som Saving Private Ryan, har valt att fokusera på att göra sina egna filmer. Eftersom filmerna ofta utspelar sig i New York-miljöer så blir Burns ofta kallad för Woody Allens arvtagare.

Hans senaste film Nice Guy Johnny släpptes direkt på DVD. Den handlar om den 25-årige radiopratare Johnny, vars flickvän har övertygat honom att det är dags att ta tag i livet och skaffa sig ett riktigt och välbetalt jobb eftersom de ska gifta sig inom kort. Hennes pappa har hjälpt till att ordna en intervju för honom i New York och när filmen börjar står han precis i begrepp att ge sig av dit. Han kommer dit och sammanstrålar med sin morbror (spelad av Ed Burns) som genast börjar propagera för att han är alltför ung för att gifta sig och atthan borde leva livet istället. Han blir "medlurad" på en "double date" där han träffar tennistränaren Brooke. Men Johnny är ståndaktig och beslutsam i sin utstakade framtid. Eller?

Även om jag alltid sitter och myser till Ed Burns filmer så kan jag inte låta bli att bli något besviken på Nice Guy Johnny. Kanske har jag alltför höga förväntningar, men jag tycker att storyn är lite för tunn. Och även om Ed Burns rollfigur är underhållande, så blir det svårt att bestämma sig om man ska tycka genuint illa om honom för hans usla värderingar eller om man ska gilla honom för att han faktiskt öppnar ögonen på Johnny. Det största problemet med filmen är att Matt Bush som spelar Johnny är alldeles för blek. Han är en snygg kille, men saknar ytterligare dimensioner och skulle förmodligen passat bättre i en av Twilightfilmerna.

Nej Ed Burns, jag förväntar mig lite mer av dej. Det är inte en dålig film, men det blir ett medelbetyg.

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar