söndag 28 mars 2010

The Blind Side (2009) Betyg: 7/10


Jag visste två saker om The Blind Side. För det första så visste jag att det var en film om idrott, för det andra så var Sandra Bullock med i den. Det var med andra ord inte en film som jag lockades alls av att se. Men så fick Sandra Bullock en Oscar för sin huvudroll i filmen. Då insåg jag att detta var en film som jag faktiskt var tvungen att se och recensera.

Filmen handlar om Michael "Big Mike" Oher, en svart hemlös tonåring. Han har egentligen inget som talar för honom, förutom att han har talang för bollsport. Han erbjuds en plats på en kristen high-school, där alla förutom han är vita. Men eftersom han ligger lång efter med läs och skrivkunskap så är det inte enkelt vare sig för honom eller hans lärare. Men så en dag så får Leigh Anne Tuohy (Bullock) upp ögonen för denne stackare, och hon tar honom under sina armar och det dröjer inte länge innan han bor hemma hos familjen Tuohy.

Som ni säker har förstått så är det här ett drama som handlar om fascinerande människoöden. Det allra mest uppseendeväckande med filmen är att den är baserad på verkliga personer och händelser. Mina förutfattade meningar kom till skam, för det här visade sig vara en riktigt bra film. Den är stark, känslosam och engagerande. Och Sandra Bullock då, undrar ni? Ja, hon har aldrig imponerat ett dugg på mig i en enda av sina tidigare filmer. Kanske är hennes största problem att hon väljer att göra sådana plastiga menlösa Hollywoodfilmer hela tiden. Men den här gången är det en annan Bullock vi möter. Hon är verkligen bra i den här filmen, kanske är det hennes livs roll. Men var hon värd att vinna en Oscar framför den fantastiska Gabourey Sidibe i Precious? Absolut inte! Är det här en bra film då? Ja! Och det är till och med en riktigt bra film!

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar