söndag 7 mars 2010

The Hurt Locker (2008) Betyg 6/10


Det här är en av årets mest Oscarsnominerade filmer. Den handlar om en enhet på tre soldater i Irak som arbetar med att desarmera bomber. De tre drar inte jämt och eftersom gruppchefen är lite irrationell i sitt agerande ibland, så blir de andra två irriterade på honom.

Kathryn Bigelow (som tidigare gjort en gammal favoritfilm, Strange Days) har regisserat The Hurt Locker. Hon gör det med den äran, för det här är en oerhört välgjord film. Stundtals känns den nästan dokumentär. Man får känslan av att precis så här var/är situationen för de amerikanska trupperna i Irak. Genom att smart välja okända skådespelare för de tre huvudrollerna så får man en större grad av autenticitet. Sedan kryddar hon filmen med tre gästspel av Guy Pearce, Ralph Fiennes och David Morse.

Den här filmen ger inga pekpinnar om huruvida USA borde vara i Irak eller inte. Man undviker diskussionen om "vem har skickat oss hit" och varför. Istället så handlar det om krigets våndor och rädslan för att dö och att ens liv i så fall saknat mening. Här finns inga hjältar som krigar vidare med dussintals kulor i kroppen, utan det är mer principen en kula och du är död.

Mitt enda problem med filmen är det stående problem jag har med genren krigsfilm. Jag är inte speciellt förtjust i den. Även om filmen är välgjord så är det inget som engagerar mig speciellt mycket. Det här är säkert en film som förtjänar ett bättre betyg, och jag är övertygad om att Oscarsakademien ikväll kommer att belöna den mer än vad jag gör här. För den som vill se en realistisk krigsfilm så är det här förmodligen bland det bästa genren kunnat erbjuda på ganska många år.

Betyg: 6/10

2 kommentarer:

  1. Tycker du glömmer en viktig aspekt och det är spänningen i vissa scener. Längesen jag satt så på helspänn så ofta under en film. Var ganska utmattad efteråt. För mig känndes det absolut inte som en "krigsfilm". Sen tycker jag filmen är j-vligt snygg också och skådespeleriet av de tre okända är grymt. Nä, filmen är värd minst 2 rattar till. Hoppas den spöar Avatar på Oscars-galan.

    SvaraRadera
  2. Jag måste hålla med Björnstigen vad gäller betyget 6/10, fast inte att den är realistisk. Jag fick ingen känsla för den. Tror det beror på att den försökte vara dokumentärlik, fast det hände så mycket - enl mig - överdrivna saker. Då tänker jag på: plutonchefen William James minst sagt övermänskliga insatser, "sure" tänkte jag :-) Visst det var några spännande scener, fast de hade blivit mer trovärdiga om inte James hade haft övernaturligt psyke. Jag hade gillat filmen mer om man hade gjort den till en riktigt "överdriven" krigsfilm med mycket action, eller mer dokumentärlik med mer trovärdiga och realistiska händelser.

    Jag tycker Inglorious Basterds borde få flest Oscars! Det känns som ett skämt om The Hurt locker skulle få mer (borde få 0 Oscar) än Inglorious... T.o.m Avatar är ju bättre än den.

    Mr Kaufman

    SvaraRadera