lördag 6 mars 2010

Inför Oscarsgalan 2010



Här kommer några stalltips inför söndagens Oscarsgala. Jag gissar på följande pristagare.

Bästa film: The Hurt Locker. Oerhört svårtippat med Avatar och The Hurt Locker som förhandsfavoriter. Det finns flera bra alternativ som kan skrälla t.ex. Precious. Jag satsar dock på The Hurt Locker, för jag tycker inte att Avatar förtjänar en sådan här utmärkelse. Den ska dock ha han handfull Oscars i genrer som specialeffekter etc)

Bästa regi: Kathryn Bigelow for The Hurt Locker

Bästa manliga huvudrollsinnehavare: Jeff Bridges for Crazy Heart (Eventuellt kan det bli Morgan Freeman i rollen som Nelson Mandela också, jag garderar mig lite.)

Bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare: Gabourey Sidibe for Precious: Based on the Novel Push by Sapphire - känns självskriven

Bästa manliga biroll: Christoph Waltz for Inglourious Basterds - lika självskriven

Bästa kvinnliga biroll: Mo'Nique for Precious: Based on the Novel Push by Sapphire

Bästa originalmanus: The Hurt Locker (2008): Mark Boal (även om jag personligen gärna skulle ser Inglorious Basterds för detta pris)

Bästa manus baserat på förlaga: Precious: Based on the Novel Push by Sapphire: Geoffrey Fletcher (Här finns stark konkurrens i Up in the Air och An Education)

Övriga kategorier är svårare att tippa, men det finns en hel del Avatar i dessa...

2 kommentarer:

  1. Nu när jag har recenserat The Hurt Locker så kan ni förstå att jag inte har röstat med hjärtat här. Man kan dock inte förneka att det är en stark film, och att dess chanser till priser är GODA.

    SvaraRadera
  2. Jag torskade på Bästa kvinnliga huvudroll. Resten tog jag!!! Sandra Bullock???? Jag har inte ens sett filmen. Känns spontant jävligt tveksamt. Återkommer med recension av den filmen så småningom. /Mr.Björnstigen

    SvaraRadera