lördag 19 december 2009

Watchmen (2009) Betyg: 8/10

Den här recensionen är baserad på Director's Cut-versionen.

Zach Schnyder regisserade "300", sedan gav han sig av att göra en film av DC Comics Watchmen. Många har försökt, men det var först nu som det blev verklighet. Eftersom det handlar om en grupp hjältar så är det många bakgrundshistorier som behöver berättas, vilket har lett till att filmen är lång. Bioversionen var 2h 40min, Director's Cut 3 timmar, och nu har det kommit en Ultimate Cut som är ytterligare en halvtimme lång.

Watchmen utspelar sig i mitten på 80-talet i en alternativ verklighet där Nixon är president under sin 4e mandatperiod. USA har vunnit Vietnamkriget och det kalla kriget rasar. Nixon har förbjudit maskerade hjältar varför Watchmen är pensionerade. Men plötsligt så dör en av dem på ett våldsamt sätt. Är det någon som är ute efter de forna superhjältarna?

Filmen är snyggt gjord, om än kanske lite väl explicit i sina våldsskildringar. Handlingen är ganska svår att hänga med i om man (som jag) aldrig har läst serien. Det är många karaktärer och man för först efter hand reda på deras historik och hur de hänger ihop med varandra. Filmens största behållning är Jackie Earle Haley i rollen som Rorschach. För mej så var han den enda hjälten värd namnet. En annan behållning är The Comedian, som är en äkta antihjälte. Förvisso charmig på ett visst sätt, men framför allt fullkomligt vidrig. De flesta av hjältarna, som svenska Malin Åkermans Silk Spectre II eller Ozymandias, är alltför bleka och trista för att skapa ett riktigt engagemang.

Filmen kändes väldigt lång, fast jag inser samtidigt att om man hade gjort den kortare så hade jag avskytt den eftersom mycket av det som gör filmen lockande är bakgrundshistorier och inblickarna i hur världen ser ut med Watchmen i den (till skillnad från vår egen superhjältefria värld).

Gillar du genren eller snygg action så kan du uppskatta den. Annars kan du med gott samvete avstå.

KOMPLETTERING EFTER ATT HA SETT OM FILMEN:
Jag har nu läst serietidningen som filmen bygger på. Kalla det för en grafisk novell om du så önskar, men för mej är det en serietidning likväl. Sen såg jag om filmen, och jag tycker numera riktigt bra om filmen. Förutom att den är snyggt gjord så är den faktiskt riktigt bra. Och nu hängde jag med i handlingen ordentligt också. Betyget uppgraderas från 5 till 8!!!!
Rekommenderas, men kanske ska man läsa serietidningen först?!

Betyg: 8/10