lördag 19 december 2009

Nick and Norah's Infinite Playlist (2008) Betyg: 7/10



Eh, hur ska jag kunna motstå en film som utspelar sig på gatorna i min favoritstad NYC? Det kan jag inte, i synnerhet som den utspelar sig på rockklubbar och att Michael Cera från Arrested Development spelar huvudrollen.

Michael Cera spelar Nick, basist i gay-indie-bandet "The Jerk Offs", där alla utom Nick är gay. (Möjligtvis undantaget även trummaskinen.) Nick som nyligen blivit dumpad av sin flickvän och är rejält knäckt och sådär patetisk som bara vi killar kan vara. Vi får följa honom under 24 timmar runtom i New York där Jerk Offs har en spelning, de är på jakt efter indiebandet Fluffy som ska göra en hemlig spelning på någon icke-avslöjad klubb i NYC. Nick's ex är så klart också med i händelserna och dessutom är Norah, en tjej som hört några blandCD som Nick spelat in till sitt ex, med i händelserna.

Utan att erbjuda ett unikt händelseförlopp så är detta en välspelad film, med bra karaktärer. Den har en tydlig indie-prägel, så väl i rollbestättning som i filmning. Men det är coolt. Det känns äkta när vi åker runt på Manhattan under denna natt. Jag, som den New York-älskare jag är, får mitt lystmäte efter världens bästa stad tillfredsställt, om än bara för en kort stund.

Visst är detta en film av collage-karaktär, och jag är egentligen minst 10 år för gammal för att vara i dess målgrupp. Men jag känner ändå mej engagerad i filmen och tycker att den är riktigt trevlig och underhållande. Hade jag varit 20 år så hade jag förmodligen givit filmen ett ännu högre betyg. Ett måste för dej som älskar NYC och/eller indiemusikscenen.

Betyg: 7/10

1 kommentar:

  1. http://www.slashfilm.com/2009/12/17/watch-this-70-minute-video-review-of-star-wars-the-phantom-menace/

    Länken går till den bästa filmsågning jag sett. Kanske kan den inspirera en filmkritiker som du?

    Mvh

    SvaraRadera