lördag 12 december 2009

Batman Begins (2005) Betyg 9/10


Låt mej börja med att säga att jag är inte alls ett fan av de tidigare Batmanfilmerna. En del av dem var rent plågsamma att se. Men här gör Christopher Nolan en nystart och berättar historien och Batman från början. Filmen handlar kort gott om hur Batman blev Batman.

Christian Bale gör titelrollen i den här filmen som är åtskilligt mörkare än såväl tidigare Batmanfilmer, som övriga filmer i genren serietidningsfilmatiseringar. Filmen handlar om den unge Bruce Wayne (sedermera Batman) och hans problem att komma till rätta med mordet på föräldrarna. Bruce har svårt att hitta en balans med sina känslor för barndomsvännen Rachel (spelad av Katie Holmes) och hur han ska hantera sin privata identitet som Bruce Wayne för att inte bli misstänkt att vara Batman.

Filmen är extremt bra castad. Förutom nämnde Bale figurerar t ex Liam Neeson, Morgan Freeman, Rutger Hauer, Michael Caine och Gary Oldman i viktiga roller.

Jag har haft en förkärlek för superhjältefilmer ända sedan jag såg Superman i slutet av 70-talet. Idag uppskattar jag i synnerhet Spidermanfilmerna och Chris Nolans Batmanfilmatiseringar. Och tro mej, jag tycker att det finns mycket skit i den här genren också. Men det här är en film inom genren när den är som allra bäst. Det är en film som jag tror att vem som helst kan uppskatta oavsett om man gillar genren. Det är mörkret som lockar med filmen och gör den sevärd. Men det har inget som helst att göra med att vara superhjälte, utan det är som människa som mörkret är påtagligt även för Bruce Wayne.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar