måndag 14 december 2009

The Dark Knight (2008) Betyg: 9/10


Film 2 i den nya Christopher Nolan-regisserade Batmanserien. Storyn handlar om att Gotham fått en ny plågoande i The Joker. Batman, polisen Gordon (Gary Oldman) och åklagaren Harvey Dent (Aaron Eckhard) slår sig samman för att försöka besegra honom. Medan filmen innehåller såväl massor med bra action och kul dialog, så saknar jag nerven som fanns i Batman Begins. I den här filmen så är Bruce Wayne Batman, och han genomgår inte alls samma utveckling som i föregångaren.

Filmen har fått väldigt mycket uppmärksamhet eftersom den kom ut efter Heath Ledgers död. När jag såg filmen så var min inställning att Ledger förmodligen fick sin Oscar för rollen som "The Joker" just p.g.a. att han tragiskt gick bort. Detta är förmodligen delvis sant, då ingen tidigare fått en Oscar för en roll i en serietidningsfilmatisering, men samtidigt så var det nog ett riktigt beslut. Jag smälter för hans enastående framförande i den här filmen.

Filmen är lång, spännande och välgjord. Åter igen, mycket bra casting. Faktum är att den är värd att se uteslutande baserat på Heath Ledgers insats. Den här filmen rankas idag som den 9:e bästa filmen i världshistorien på IMDb. Rena snurren! Även om det är en bra film så är det inte en blivande klassiker. För mej är det helt obegripligt att någon klassar den här filmen som bättre än föregångaren. Jag gillar The Dark Knight skarpt, men någon Batman Begins det är den då rakt inte.

Betyg: 9/10

Såg om filmen i augusti 2011 och uppgraderade den i betyg från 7 till 8.
Såg om filmen i oktober 2014 och uppgraderade den i betyg från 8 till 9.

1 kommentar:

  1. Instämmer! Övervärderad på IMDb som annars brukar ha samma smak som mig.

    Mr Kaufman

    SvaraRadera