söndag 29 november 2009

Män som hatar kvinnor (2009) Betyg 7/10



Filmatiseringen av Stieg Larssons första bok måste vara årets största filmhype i Sverige. Efter att ha sträckläst alla tre böckerna så var jag mycket sugen på att få se hur filmen levde upp till bokens höjder. Det brukar sällan vara lyckat att se en film baserad på en bok man verkligen gillat. Men i det här fallet så måste jag säga att jag var positivt överraskad. Kanske hjälper det att inte ha alltför höga förväntningar.

Mikael Nyqvist spelar Mikael Blomkvist, en grävande journalist som precis dömts för förtal och blir erbjuden ett uppdrag som researcher åt Henrik Vanger, en rik gammal affärsman, som vill ha hans hjälp med att lösa ett släktmysterium. Vangers brorsdotter försvann mystiskt en sommardag för 40 år sedan och den åldrande mannen har aldrig givit upp hoppet att återfinna henne. Blomkvist accepterar uppdraget och beger sig till bruksorten där Vanger bor och finner sig snart insnärjad i en komplicerad och lögnfylld värld. Parallellt för vi bekantskap med den verkliga huvudpersonen, Lisbeth Salander (Noomi Rapace), en ung kvinnlig hacker som är omyndigförklarad. Då hennes förmyndare blir sjuk och ersätts av en ny sådan börjar hennes problem.

Jag är ingen stor fan av svenska ”deckare”/thrillers, tvärtom finner jag dem ofta mediokra. Men den här filmen fångar mitt intresse och jag tycker det var en riktigt trevlig filmupplevelse. Noomi Rapace har fått mycket positiva omdömen för sin insats som Lisbeth Salander, och det är fullkomligt rätt – hon är lysande. Min enda kritik är att jag när jag läste böckerna uppfattade henne mer som en ung flicka, medan hon i Rapace gestalt ser äldre och mognare ut. Sven-Bertil Taube gör en jättebra insats, och man påminns att han inte bara är en lallande vissångare. Taube är en stabil skådis och i mitt tycke borde han ha lagt större fokus på den karriären genom åren. Däremot så är Mikael Nyqvist ingen favorit för mej. Visst han var lysande i Så som i himmelen eller Grabben i graven bredvid, men han har ett otroligt smalt uttryckssätt. I böckerna beskrivs Mikael Blomkvist som en riktigt Romeo, och kvinnorna faller som furor för hans charmerande sätt. Nyqvist är en träbock och jag ser inget som gör honom lämplig för den här rollen. Ett riktigt ruttet skådisval helt enkelt. Men inte ens detta förstör filmen, eftersom det är Salander som är den verkliga fokuspunkten.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar