söndag 15 november 2009

Funny People (2009) Betyg: 8/10

Dags att börja blogga nu. Tänkte skriva lite om nya filmer, och även en del gamla. Allt eftersom jag ser filmer så blir det några rader här. Se det som rekommendationer att se eller att undvika. Jag kommer inte att försöka vara heltäckande i beskrivningen av filmen och jag ska försöka undvika att berätta för mycket så att din upplevelse när du ser filmen inte blir förstörd.



Första filmen ut blir Funny People av Judd Apatow med Adam Sandler i huvudrollen. Men vänta!!!! Sluta inte läsa redan! Den är faktiskt betydligt bättre än vad du kanske tror.

Jag har aldrig varit något stort fan av Adam Sandler. Även om jag definitivt kan uppskatta Happy Gilmore Wedding Singer eller Little Nicky så har jag tyckt att Sandler kan vara rätt jobbig i många filmer. Nu tycks han själv ha insett att hans karriär var på väg att bli minst sagt begränsad och började istället att söka sig till en annan typ av filmer så som Reign over me (riktigt bra) eller PTA's Punch-Drunk Love. Precis som nämnda filmer så finns det en helt annan substans i Funny People. Jag tror man ska vara glad när Adams Sandler är med i filmer som han inte skrivit själv...

I filmen spelar Adam Sandler den medelålders komikern George Simmons som får besked att han har en dödlig sjukdom, och med obefintliga odds att kunna besegra den. George som lever ett ganska ensamt och ytligt liv stoppar huvudet i sanden eftersom han inte riktigt kan hantera situationen. Han anställer Ira en ung standupkomiker (Seth Rogen) som sin assistent och skämtskrivare. Ira blir hans förtrogne och den ende som får reda på att George är döende. Det låter inte som en typisk Sandler-fars va? Låter det deppigt? Tvärtom så är det en varm film och det finns mycket humor i filmen. Det sistnämnda kanske inte är så oväntat när Hollywoods regerande komedi-guldgosse Judd Apatow har stått för manus och regi. Jag har gillat flera av hans tidigare filmer, och tycker att han nått en dimension till med Funny People. Bravo!

Adams Sandler är riktigt bra i sin roll och samspelet med Seth Rogen är riktigt bra. Seths rumskompisar som spelas av Jason Schwartzman (Rushmore) och Jonah Hill (en Apatow-favorit) är också riktigt bra och skapar ett skönt perspektiv till relationen George-Ira.

Filmen är lång, två och en halv timme, men det var enbart en njutning att den fortgick så länge. Med några bra svängningar i handlingen så kändes det som om berättelsen behövde den här tidsrymden. Se den!

IMDB-länk: http://www.imdb.com/title/tt1201167/

Mitt betyg: 8 av 10

1 kommentar:

  1. Var lite överentusiastisk i min första filmbloggning. Det är en riktigt bra film, men nu har jag justerat betyget till en 8a och det är där den ska ligga, inte på 9.
    /FB

    SvaraRadera