fredag 27 november 2009

The Hangover (2009) Betyg: 5/10



Fyra killar åker till Las Vegas för att hålla svensexa för en av killarna. De vaknar upp morgon efter och minns inget vad som hänt under natten, och brudgummen är spårlöst försvunnen. Det här är en film som hyllats av många, och som benämnts som en jättekul komedi.

Vi börjar med det allra bästa med filmen. Den är berättad efter adventskalenderprincipen, dvs huvudkaraktärerna minns inget till att börja med, och sedan blir det lucköppning. Ett kul grepp som funkar bra även i en komedi.

Filmen har alla förutsättningar för att blir rolig. Bra komponerade karaktärer, som till skillnad från andra filmer på liknande tema, är distinkt olika varandra. Detta skapar en bra dynamik och borgar för roliga situationer. Man lyckas också med att placera karaktärerna i några roliga situationer. Men sen blir det tyvärr inte så mycket mer. Man misslyckas med att förvalta dessa goda förutsättningar och det blir få lyckade skämt i filmen. Visst är det en poäng med Mike Tysons gästspel,1 och filmens bröllop är en kul idé. Men hur roligt är det med en naken asiat? Det skulle naturligtvis kunna vara jätteroligt, men det räcker ju inte med att stoppa in en naken kille och sedan inte ha någon mer poäng med scenen.

Av en komedi av det här slaget förväntar jag mig att skratta en hel del, det gjorde jag inte. Filmen saknar inte poänger, men en del bra idéer skulle kunnat förvaltas betydligt bättre. Jag tror att jag skrattade ungefär lika många gånger som vad filmen fick i betyg. Det duger inte!

Såg om filmen igår 2012-07-23 och uppgraderade den ett snäpp från 4 till 5. Den har ett bra tempo och innehåller en del kul komiska vändningar, men också en hel del superfånigheter.

Betyg: 5/10

4 kommentarer:

  1. Nu är Mr Bearpath ute på djupt vatten!

    Detta är nog en av de roligaste filmer jag har sett och jag har sett den två gånger. Instämmer i att det inte är så jättemånga roliga skämt. Fast humorn är lite mer indirekt än så, om man lever sig in i filmens händelser och karaktärer.

    Händelserna är stor komik. T.ex. händelsen som Mr Bearpath hänvisar till; varför en naken asiat (f.ö. maffiaboss)kidnappas och placeras i bilens koffert, under en svensexa? Den händelsen och många många fler, är helt hysteriskt rolig.

    Otroligt grymma karaktärer - som t.ex. den minst sagt galne Alan Garner - oförutsedda och makalöst komiska händelser gör detta till en måstefilm! Se den och njut! Mr Bearpath - Se den igen! Jag tror jag ska göra det samma!

    Mr Andy Kaufman

    SvaraRadera
  2. Andy,
    Kanske är även Bride Wars något för dig!? ;-)
    FB

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra plott, kul karaktärer och riktigt rolig film! Mike Tyson, Phil Collins och en tiger, vad finns att inte gilla? Ignorera recensionen och se filmen. 8/10.

    SvaraRadera
  4. Såg om den igår. Uppgraderade den 1 betyg! /FB

    SvaraRadera