fredag 3 januari 2014

Rush (2013) Betyg: 8/10

Ännu en film om Formel 1, den här gången med fokus på rivaliteten mellan två av 70-talets stora stjärnor: den charmige britten James Hunt och den seriöse Niki Lauda. Inget som skapade något större engagemang från mej att se, men jag tänkte att jag får väl ta och se den i alla fall. Det var inget jag ångrade, för Rush visade sig vara en riktigt välgjord film. Bra handling, bra karaktärer, bra berättat. Och när jag sedan såg eftertexterna och märkte att det var Ron Howard som har regisserat filmen så förstod jag varför den var så bra! Han gör verkligen inte bara bra filmer, men han har en bra känsla för dramaturgi och förstår en bra berättelse när han ser den. Rush är två timmar, men känns som hälften så lång.

Som svensk så tycker man det är intressant att Ronnie Pettersson åtminstone nämns i filmen, men man blir lite ledsen för att han inte får en mer framstående del i handlingen. 

Intressant för alla, inte bara för sportnördar! Snudd på en 9a i betyg!

Betyg: 8/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar