onsdag 22 januari 2014

Gravity (2013) Betyg: 7/10

Under ett rutinmässigt uppdrag att reparera en satellit i omlopp kring Jorden drabbas astronautteamet av svåra problem. En explosion på en rysk satellit har förorsakat en svallvåg som snart kommer att slå emot dem. Deras rymdfärja förstörs av denna, och de två överlevande (Sandra Bullock och George Clooney) sätter riktning mot en annan satellit för att försöka att därifrån ta sig tillbaka till Jorden. 

Spännande film där all handling levereras i realtid. Trots detta så har filmen inga "döda stunder". Gravity är spännande och riktigt snyggt gjord. Jag misstänker att jag borde ha sett den i 3D, för jag insåg snabbt att en del scener garanterat var riktigt svindlande i den versionen. Jag tycker att såväl Bullock som Clooney funkar helt okej i filmen, men faktum kvarstår. Jag tycker att Bullock är rätt trist och själlös. Hur hon kunde få en Oscar härom året (Blind Side) är fortfarande något som får mej att häpnas. (Men jo, jag inser hur mycket pengar som låg bakom hennes kampanj för att få utmärkelsen, och hur nog utvalt det tillrättalagda manuset var i jakten på denna gyllene trofé.) Men i slutändan så är Gravity en bra och sevärd film, även om jag tvivlar på att den kommer att stå sig som en riktig klassiker. 

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar