tisdag 6 april 2010

Veronika decides to die (2009) Betyg: 6/10



Veronika är en ung tjej i New York som verkar ha allt. Men hon är olycklig och tycker livet är meningslöst. Därför har hon beslutat att begå självmord genom at överdosera på tabletter. Försöket misslyckas och hon vaknar upp på sjukhus. Eftersom det här inte var ett klassiskt "rop på hjälp" utan Veronika verkligen ville dö så blir hon djupt besviken över misslyckandet. Efter att inom kort ha blivit förflyttad till en psykiatrisk klinik. Nu får hon reda på att hennes självmordsförsök skadade hennes hjärta och att detta inte går att operera. Inom kort kommer hennes hjärta att ge upp och hon kommer att dö. Hon börjar interagera med andra patienter på kliniken och dras särskilt till den katatoniske snyggingen Edward.

Filmen är baserad på en storsäljande bok av Paulo Coelho (som jag själv inte har läst). I titelrollen återfinner vi vampyrjägaren Sarah Michelle Gellar, som jag tycker fungerar riktigt bra i denna roll. Det är en film i relativt makligt tempo, vilket är passande till ämnet. Jag tyckte handlingen var engagerande och filmen är som helhet är riktigt bra. Jag hade dock svårt att fullt ut förstå hur Veronikas starka band till Edward kom till. Attraktionen är enklare, då Edward faller in i det klassiska "mörk, mystisk, snygg kille", men vad var det som gjorde att hon blir djupare engagerad i honom? (Min hustru hävdar att mitt resonemang här är alltför rationellt, och att känslor inte är så rationella.)

Det här är en mycket välgjord film som inte riktigt når till de allra högsta höjderna.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar