måndag 19 april 2010

Fröken Fleggmans Mustasch (1984) Betyg: 6/10


Under min högstadietid måste jag ha sett den här farsen hundra gånger. Jag och kompisen älskade Hasse och Tage och det här som sändes på TV (och som jag bandade på VHS) kunde vi se hur många gånger som helst. Det känns lite spännande att göra ett återseende såhär dryga 20 år senare.

Det här är den sista uppsättningen av Hasse Alfredsson, Tage Danielsson och även Gösta Ekman som ju var jätterolig en gång i tiden. Nu för tiden så spelar han ju bara allvarlige (och menlösa) roller som polisdetektiv. Det var bättre förr. Bara ett år efter den här uppsättningen gick Tage ur tiden, vilket såklart var en stor förlust för komikersverige. Inte minst som man kan ana att såväl Hasse som Gösta tappade gnistan för komik efter detta. Trion kompletteras av Lena Nyman, på den tiden förmodligen Sveriges främsta komedienne.

Komedi brukar ju åldras illa, så hur funkar det här idag? Jodå, det var faktiskt roligt, bitvis riktigt roligt. Men vissa delar känns inte alls speciellt roliga idag. Kanske tycker jag att det är extra roligt med nostalgivärdet eftersom jag känner igen mycket av skämten och låttexterna. Den öppnar i högt tempo, men efter ett tag så dippar den ganska rejält. (Jaja, det kunde ha varit värre som Hasse Alfredsson säger i pjäsen.) Det är i alla fall en bra underhållning, men många skratt.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar