tisdag 4 januari 2011

The Sorcerer's Apprentice (2010) Betyg: 4/10


Dave är en vanlig kille som just har börjat på collage. För 10 år sedan råkade han ut för en konstig händelse där han träffade på en trollkarl. Detta har han förträngt som en vanföreställning i från barndomen. Men nu dyker trollkarlen Balthazar Blake upp igen. Och han vill att Dave ska vara med och rädda världen från den onde Maxim Horvath.

Nicholas Cage är rätt bra i rollen som Balthazar, liksom Alfred Molina som Maxim Horvath. Inte så att detta är roller som någon av dem kommer bli ihågkomna för, men de är ju skickliga skådespelare som alltid levererar. I rollen som Dave möter vi Jat Baruchel som tidigare gjort mindre, men bra roller i filmer som Almost Famous, Tropic Thunder, Knocked up & Nick and Norah's Infinite Playlist. Han funkar definitivt även om jag stör mig lite på att han hela tiden ska prata med en mesig röst, för att förstärka budskapet att han är en nörd. Det känns lite för övertydligt.

Åter igen har jag nu sett en film som jag är för gammal för. Huvudsaklig målgrupp är nog killar och tjejer i nedre tonåren. Man ska nog inte ha sett lika många filmer som vad jag har, för då tycker man inte att The Sorcerer's Apprentice tillför så mycket nytt. Men det är en väldigt välgjord film, även om jag störde mej lite på det ruggigt höga tempot som var i berättandet av bakgrundshistorien de första minuterna. Den delen av berättelsen var ju väldigt intressant, och hade gärna fått broderas ut lite. Nu riskerade man istället att inte hinna hänga med i den, vilket får till följd att vissa saker i filmen blir halvt obegripliga. The Sorcerer's Apprentice är en välgjord film, men den är hästlängder efter filmerna om Harry Potter.

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar