torsdag 13 januari 2011

Machete (2010) Betyg: 7/10


När Robert Rodriguez och Quentin Tarantino gjorde sitt b-filmshyllande Grindhouseprojekt (Death Proof och Planet Terror) så tog de fram ett par fejkade trailers på ytterligare b-filmer. Den mest uppmärksammade av dessa var Machete, som nu Rodriguez har förverkligat genom att faktiskt filma den.

Machete är en uppvisning i underhållningsvåld och coola kommentarer (favoritexemplet är "Machete SMSar inte!"). Robert Rodriguez har verkligen haft ett rejält kalas och fått leka hej vilt när han har gjort Machete. Jag är övertygad om att han har haft det verkligt roligt när han gjorde filmen. Och jag är lika övertygad att hans fans har riktigt roligt när de ser den här filmen, men den är inget för alla. Nakna kvinnor, mycket blod (och tarmar), halshuggningar, underhållningsvåld till max. Men för den som vill ha en och en halv timmes våldsam underhållning, utan att behöva väcka alla hjärncellerna så är den lysande. Dessutom så är det riktigt bra skådespelare som figurerar i filmen, vilket gör att den fullständiga b-filmskänslan aldrig infinner sig. T ex så spelar Robert De Niro en senator, Jessica Alba är bra som immigrationsmyndighetstjänsteman och Danny Trejo äger filmen i sin roll som Machete. Dessutom så figurerar kända namn som Don Johnson, Lindsey Lohan, Steven Seagal och eftersom det är en Rodriguezfilm Cheech Marin och Tom Savini. Om du inte vet vilka de två sistnämnda är så kommer du inte heller att uppskatta det om jag förklarar vilka de är, så jag står över. :)

Eftersom jag är ett Rodriguezfan så uppskattar jag Machete riktigt mycket, och rekommenderar den till dej som tyckte om Desperado eller Once Upon a time in Mexico.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar