lördag 22 januari 2011

Leaves of Grass (2009) Betyg: 3/10


För ett par veckor sedan såg jag den bedrövliga svenska förväxlingskomedin Bröderna Karlsson. När jag läste att Edvard Norton spelade dubbla roller som tvillingar i Leaves of Grass så kände jag mitt engagemang för att se filen minska drastiskt. Men eftersom Norton är en strålande skådespelare så lyckades jag så småningom överbrygga detta motstånd. Detta skulle jag sedermera komma att ångra.

Leaves of grass handlar om den brilliante litteraturprofessorn Bill Kincaid som flytt sin familj och landsortsuppväxten i Oklahoma. Hans slusk till tvillingbror Brady är en obildad men likväl genial marijuanaodlare. När Brady får problem med en lokal knarkkung som han är skyldig pengar beöver han sin brors hjälp. Han lurar ned honom genom att låta sin kompis ringa Bill och påstå att brodern avlidit.

Skriven och regisserad av Tim Blake Nelson som för den stora massan är mest ihågkommen för sin roll som den slösinte Delmar i O Brother, where art thou? Filmen är välgjord men oengagerande. Det finns ingen nerv i handlingen. Som exempel så vävs det in en kärlekshistoria mellan Bill och Janet (Spelad av Keri "Felicity" Russell"), men den engagerar tittaren precis noll. Det finns ingen magi mellan dem. Likaså blir det med storstjärnor som Susan Sarandon (som brödernas mamma) och Richard Dreyfuss (som knarkkungen). Bra skådespelare, men det klickar aldrig på filmduken. Istället så blir det är jämntjock film som aldrig är usel men som aldrig heller lyfter. Bitvis är det spännande att se Edvard Norton spela mot sig själv, men det känns mer som en tekniksport än en filmupplevelse.

Nu räcker det med filmer om tvillingbröder för ett tag. I alla fall till det blir dags att se Cronenbergs Dead Ringers, men det är en helt annan typ av film.

Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar