torsdag 4 februari 2016

The Revenant (2015) Betyg: 5/10

Tolvfaldigt Oscarsnominerad! Leonardo DiCaprio spelar Glass som på 1820-talet är ute i gränsländerna på pälsjakt. De överfalls av indianer. Inte nog med det. Glass själv attackeras av en grizzlybjörn och lämnas för att dö i vildmarken.

Nästan tre timmar lång och väldigt långsam i handlingen. Leo är nominerad för bästa huvudroll, men jag tycker detta är långt ifrån hans bästa roll. Jag börjar bli lite frustrerad över hans idoga jakt på en Oscar. Jag hoppas han får en snart så att han börjar välja filmer utifrån andra kriterier. I mitt tycke så var han betydligt bättre i många andra filmer, och det vore mer tillfredsställande att få se honom i annat än uppenbara "Oscarsflirtar" som denna. Jag tycker inte att han förtjänar en för den här filmen, men erfarenheten säger att ibland så får duktiga skådespelare (som Leo definitivt är) till slut sin Oscar för "fel" film....

Personligen så skulle jag nog ge Tom Hardy större uppskattning för sin birollsinsats i den här filmen (också nominerad). Cinematografioscarn ligger nog nära till hands. Men jag återkommer till vilka filmer jag tror på för årets Oscars i ett senare inlägg.

Som helhet är The Revenant en väldigt snygg och välgjord film. Men den är alldeles för långsam och ospännande. En besvikelse!

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar