fredag 12 februari 2016

Spotlight (2015) Betyg: 7/10

Spotlight berättar den sanna historien om en grupp journalister på en av Bostons dagstidningar som i början på 2000-talet gav sig in och undersökte misstankar om katolska prästers sexuella övergrepp på barn. I det starkt katolska Boston är detta inte på något sätt okontroversiellt, och de upptäcker snart att storyn är mycket större än de initialt kunnat ana.

Med en stark uppsättning välrenommerade skådespelare kan det inte bli annat än en välspelad film. Spotlight är mycket välgjord och en bra filmupplevelse. Den har fått inte mindre är sex Oscarsnomineringar, vilket möjligtvis känns något i överkant. För mej är varken Mark Ruffalo eller Rachel McAdams tänkbara att ta hem Oscars för bästa biroller. Jag vill dock understryka att deras insatser är fullgoda, men det är inget som sticker ut på ett sätt att jag tror att det ska räcka hela vägen fram. Den har även nomineringar för bästa film, regi, manus och klipping. Jag kan inte utesluta att den tar hem åtminstone någon av dessa priser, även om det förmodligen kommer att vara min starkaste kandidat i någon kategori möjligtvis undantaget manusklassen.

Spotlight är en mycket intressant och bra film som jag tycker att man bör se.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar