torsdag 11 februari 2016

The Danish Girl (2015) Betyg: 6/10

Film baserad på de danska konstnärerna Einar Wegener och hans hustru Gerdas liv. Deras liv och konst utvecklas under tiden som Einar genomgår en förändring där han transformerar sig till en kvinna Lili Elbe. Han var en av de första i världen som genomgick en könskorrigering.

Filmen gör anspråk på att vara en sann berättelse om deras liv, men man kan snabbt hitta att filmen har gjort en del tydliga avsteg från verklighetens händelser. Men kärnan i filmen är sann, relevant och intressant. Alicia Vikander spelar Gerda på ett alldeles strålande sätt med sin svala behagliga utstrålning. Min enda synpunkt på hennes Oscarsnominering är att den var för bästa biroll. I mitt tycke så har den här filmen två tydliga huvudroller, så hon borde ha nominerats där. Även Eddie Redmayne har nominerats för rollen som Einar/Lili. Även om han ger sig hän rollen så är det något i hans framförande som inte riktigt övertygar mej. Jag tror inte riktigt på hans framställning.

Jag måste nog tyvärr säga att jag tycker att som film är The Danish Girl inte lika viktig som den försöker vara. Den är ganska bra, inte dålig på något sätt, men den saknar den där lilla gnistan som kunde ha gjort den magisk. Men alla svenska filmälskare bör se den för att njuta av Alicia Vikander. Det här är kommer inte att vara det sista stora avtrycket hon gör. Hon har potential att gå hur långt som helst! Det såg vi i Ex Machina, och det ser vi här!

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar