lördag 27 februari 2010

Bröllopsfotografen (2009) Betyg: 8/10


Ulf Malmros är tillbaka med änu en film. Jag är mycket förtjust i Smala Sussie och Tjenare Kungen var inte så pjåkig den heller. Och man ska inte glömma teveserien Mäklarna, med Kjell Bergqvist i en fantastiskt bra roll. Bergkvist är också med i Bröllopsfotografen där han spelar en skådis med en karriär på dekis (tänk Ted Åström eller Lasse Brandeby). Men den stora behållningen i filmen är naturligtvis Björn Starrin som spelar huvudrollen som Robin. Björn är också medlem i, enligt mitt tycke, Sveriges bästa showband/coverband - Starboys! Även Johan Andersson som spelar Bobby är en Starboy. (Läs mer på www. starboys.se) Flera av er minns Starrin från Smala Sussie där han spelade Pölsa. Den kvinnliga huvudrollen spelas av Sussie själv: Tuva Novotny. Ni börjar märka att Malmros har sina favoritskådespelare som han återkommer till (den finns flera till i filmen).

Filmen handlar som sagt om Robin, en 29-årig kille i Molkom i Värmland. Hon har bott hela sitt liv i det lilla brukssamhället där allt luktar sulfit från bruket, där hela familjen jobbar och pappa är förman. Men en dag så inser han sitt kall, han ska fotografera. Och tack vare Johnny Björk (Bergqvist) så hamnar han i Stockholm. Där blir han snart involverad i en överklasskrets där dottern Astrid också är fotograf.

Filmen handlar mycket om skillnaderna mellan överklassen i storstaden och arbetareklassen i byn. Filmen tar fram en svärta som vi inte tidigare sett i Malmros filmer. Det gör filmen gott vill jag lova. Men den når kanske inte riktigt hela vägen fram för att bli en "seriös komedi". Det saknas lite i personskildringarna, och logiken i vad som får Robin och Astrid att falla för varandra saknas. Samtidigt så är filmen hur rolig som helst, det är många kul one-liners. Trots mina höga förväntningar så blev jag väldigt nöjd med den här filmen. Nu ser jag fram emot vad Malmros hittar på nästa gång. Och jag kan för allt i världen inte förstå varför inte Björn Starrin får roller av andra än Malmros. Men med lite tur så dyker han väl upp även i nästa Malmrosfilm. Det görs inte så många svenska filmer som är så här bra så passa på och se Bröllopsfotografen.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar