fredag 19 februari 2010

Antichrist (2009) Betyg: 6/10



Lars von Trier (Idioterna, Breaking The Waves) ställde till en del kalabalik vid förra årets Cannesfestival med sin nya film Antichrist. Filmen bärs fram av två duktiga skådespelare Willem Dafoe (Platoon, Spider-Man) och Charlotte Gainsbourg (21 grams och en bunt franska filmer). Faktum är att det egentligen bara är dessa två skådespelare i hela filmen, så gott som.

Handlingen kretsar kring ett par som har förlorat sin son i en olycka. Kvinnan har särskilt svårt att hantera sorgen och mannen som är psykolog lägger stor möda på att försöka hjälpa henne. För att möta hennes inre ångest åker de till sin ensligt lokaliserade stuga. Där konfronteras de allt mer med hennes inre demoner.

Det här är en väldigt välgjord film och den är fruktansvärt stark. Närmare bestämt så är den väldigt magstark. Under den sista halvtimmen innehåller filmen ett par så motbjudande scener att jag t.o.m. övervägde att stänga av filmen. Jag tog mig igenom den och fann mig lämnad med en stor klump i magen. Det här är definitivt inget för den som har svårt för att se våldsskildringar, för som vanligt är von Trier väldigt explicit i allt han gör. När du ser filmens inledande samlagsscen så förstår du vilken nivå jag talar om. Ingenting för alla, otroligt störande, men artistiskt mycket starkt. Se den om du tror att du pallar för det!

Fruktansvärt svårt att sätta betyg på denna film. Men det är en film som inte släpper taget om en långt efter att eftertexterna har rullat ut.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar