fredag 10 maj 2013

Jakten (Jagten) (2012) Betyg: 9/10


Ja, jag är ju rejält förtjust i dansk film, det ska jag inte hyckla om. Av någon anledning så lyckas många danska regissörer att leverera filmer som går på djupet på ett helt annat sätt än de flesta svenska filmerna. Thomas Vinterberg slog igenom stort med det magnifika mörka familjedramat Festen i slutet av 90-talet. I Jakten går han åter igen in i de mörkare delarna av människor och relationen. Mads Mikkelsen spelar Lucas, en frånskild pappa som på sista tiden arbetat på ett dagis där även hans bästa väns dotter Klara går. När Klara blir sur på Lucas så kastar hon ur sig en illa vald kommentar till en annan i personalen. Plötsligt så misstänks Lucas för att ha gjort sexuella övergrepp. Trots att han är helt oskyldig så eskalerar det snabbt till en masspsykos och en mardröm.

Jakten är obehaglig att se. Dels för att det är läskigt hur snabbt alla vänder emot Lucas och hur han blir  dömd, dels för att jag som själv har små barn inser vilken skräck det vore om ens egna barn skulle utsättas för något liknande. Men framför allt så är det en mycket minnesvärd och omskakade film. Mads Mikkelsen har sannolikt aldrig varit bättre i någon film jag sett. Vinterberg balanserar och tempererar filmen på ett exemplariskt sätt. Jakten blev nominerad för och vann ett antal fina filmpriser, men obegripligt nog nominerades den inte för en Oscar i kategorin bästa utländska film. Jag tror att somliga kommer att avsky filmen eftersom den berör så starkt, men fler kommer att uppskatta den för det fantastiska filmverk den är.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar