fredag 8 juni 2012

The Muppets (2011) Betyg: 3/10


OK, frågan är om jag tillhör målgruppen för den här filmen eller inte? Jag gillade Mupparna som tusan när jag var liten och kollade ofta på dem på TV. Nu har jag egna barn och således borde vi kunna titta på detta tillsammans. Eller?

Mupparna nystartas som ett passionsprojekt av den charmiga Jason Segel (How I met your mother). Många år efter mupparnas storhetstid är de bortglömda och lever i diasporan (förskingringen, för er som som på religionslektionerna). För att rädda deras bortvittrande temapark så sätter de ihop en tv-show för att samla in pengar.

Fillmen blir mer en nostalgihyllning till mupparna för vuxna som minns sin barndom, än en film om mupparna för barn som inte sett TV-serien. Detta är den största svårigheten med filmen, för den stora charmigheten med Mupparna var ju alla roliga inslag, och här glimtar de bara förbi lite i förbigående. Jag kan inget annat än tolka det som att filmen inte är gjord för att introducera barn till Mupparna, vilket hade varit klockrent. Istället är det jag själv som är målgruppen, och ett sånt stort nostalgibehov efter dem har jag helt enkelt inte.

Trots Jason Segels otroliga engagemang i filmen, så blir det inte mer än en varm hyllning till hans barndomshjältar. Som film är den tyvärr minst sagt medioker.

Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar