lördag 23 juni 2012

Borat (2006) Betyg: 9/10

Jag måste erkänna att jag tycker att Sasha Baron Cohen är det senaste decenniets roligaste komiker. Hans annorlunda approach på humor var alldeles lysande i Ali G show, och han har gått vidare till en stark filmkarriär. Hans mästerverk hittils är Borat, eller Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan som ju är filmens fullständiga titel. Här möter vi den stolte kazakstanske journalisten Borat som åker till USA för att göra en dokumentär om världens bästa land. Brilliansen med filmen är att Cohen interagerar med vanliga människor som inte vet att Borat är en spelad karaktär. Genom att spela på deras fördomar så lyckas han få fram massor med riktigt dråpliga scener. Även om filmen är fragmentarisk, så är det för det allra mesta sensationellt roligt. Jag skrattar bitvis så att jag gråter även om jag har sett filmen flera gånger förut. Missa inte att kolla på extramaterialet. Dokumentären från PR-turnén inför premiären innehåller sekvenser som är minst lika bra som filmen i sig.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar