måndag 4 juni 2012

Lord of the Rings: The Two Towers - Extended version (2002) Betyg: 9/10

I Peter Jacksons andra installation i trilogin om Sagan om Ringen få vi stifta bekantskap med Gollum på riktigt. Precis som del 1 så är Two Towers en film som sätter ribban högt för alla andra filmskapare. Den banbrytande animationen av Gollum är såklart imponerande, men jag kan ändå inte undlåta mej att tycka att han ser lite för animerad ut, trots att han uppvisar ett fullregister av känsloyttringar (vilket ju är mer än vad många riktiga skådespelare klara av, ingen nämnd och ingen glömd). Det var min enda invändning när jag såg filmen ursprungligen, och den känslan minskar såklart inte såhär 10 år senare med den utveckling vi haft med CGI-animeringar.

Detta i kombination med att jag har svårt för scenerna med Enterna (trädfolket) gör att jag utan nåd sänker betyget med ett snäpp. Men det är fortfarande en toppfilm, och egentligen så kan man bara se hela trilogin som den helhet de utgör. Var och en blir de lite lösryckta från sitt sammanhang. Jag förstår inte hur vi stod ut med att se en film och sedan vänta i ett helt år på del 2, och ytterligare ett på 3an.

Även om den inte får full pott så är The Two Towers ytterligare ett mästerverk av Peter Jackson. Den här gången blev den ännu snålare bemött av Oscarsjuryn, enbart två Oscars och ytterligare fyra nomineringar.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar