lördag 26 juni 2010

Alice in Wonderland (2010) Betyg: 6/10


Med spänning så ger jag mig an Tim Burtons filmatisering av Lewis Carrolls Alice i Underlandet. Burton har gjort den som en slags uppföljare till de traditionella Alice-berättelserna, och i filmen är nu Alice 19 år gammal. Hon har sedan länge glömt bort sin barndoms besök i Underlandet. När hon idag överraskas av ett frieri så flyr hon och trillar åter igen ned i ett kaninhål till Underlandet. Alice möter åter igen de välkända figurerna, men hon tror naturligtvis att alltsammans är en dröm. Hur skulle det kunna vara något annat? Den ondskefulla röda drottningen härskar i Underlandet, och Alice blir varse om att de tror att hon har återvänt för att sätta stopp för röda drottningens välde.

Som vanligt har Tim Burton en oklanderlig känsla för det visuella, och naturligtvis så har han designat en värld som är typiskt Burtonesqe. I sedvanlig ordning anlitar han sin hustru Helena Bonham-Carter och Johnny Depp till ett par av huvudrollerna. Ett roligt gästspel göra av Little Britains Matt Lucas som gör en dubbelroll som Tweedledee och Tweedledum. Skådespelarna är halvt datoranimerade, vilket ger dem fantastiskt fantasifulla utseenden. Handlingen är som sagt välbekant, och det känns samtidigt välbekant och samtidigt fräscht. Tyvärr så tycker jag ändå att det storyn är den svagaste länken i filmen. För den är oerhört snyggt gjord, och jag är säker på att stora barn älskar den här filmen. Men för mig landar det i slutändan på ett medelbetyg. Bra, men inte toppen!

betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar