lördag 2 januari 2016

Amy (2015) Betyg: 8/10

Dokumentär om Amy Winehouse. Jag har aldrig lyssnat på hennes musik tidigare, utan för mig så var detta enbart en tjej som kvällstidningarna skrev om. Hade inte ens koll på att hon var så jazzig, och även om hennes musik inte riktigt tilltalar mig så kan jag inte förneka att hon var en gudabenådad sångerska! Vilken röst! Fascinerades snabbt över hennes otroliga karisma, även om den avtog ganska rejält de sista åren när drogerna och det paparazzityngda livet tog bort hennes livsglöd. Man får följa henne via videoklipp som hon och folk i hennes närhet gjort från tiden innan hon slog igenom. Man märker att hon var en skör och osäker människa som behövde kärlek och bekräftelse. Nu menar jag inte musikaliskt för där hade hon självförtroendet, utan som människa. Tyvärr så är det nog just detta behov av samhörighet och bekräftelse som blev hennes undergång. Två personer sticker ut särskilt när det gäller att leda henne in i fördärvet. Den ena är hennes loser till pojkvän/make, och den andra är hennes vidriga pappa. Filmen är grymt fascinerande. Rekommenderas oavsett om du gillar hennes musik eller inte. Jag kommer inte att börja lyssna på hennes musik, men däremot så kommer jag att se om filmen förr eller senare.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar