torsdag 19 februari 2015

This is Where I Leave You (2014) Betyg: 9/10


Ni vet typen av film som tar tag i en med en bra relevant handling, mycket hjärta, lite skön humor, bra manus och riktigt bra skådespelare. Jag tänker på filmer som Juno, Sideways och Little Miss Sunshine. This is Where I Leave You är en film som jag skulle klassa in i den kategorin. Den handlar om Judd (Jason Bateman från Arrested Development) som kommer hem från jobbet och hittar sin fru i sängen med sin chef. Strax därefter får han reda på att hans far har avlidit. Han reser hem till hemstaden och återförenas där med sin mor och sina tre syskon. Familjen har ingen vidare kontakt eftersom de (som de själv uttrycker saken) inte tycker något vidare om varandra. Efter begravningen så tvingas de (enligt faderns sista önskan) att leva tillsammans i föräldrahemmet under en hel vecka, givetvis i sällskap med respektive och barn. Detta blir en tuff utmaning för fyra syskon som inte har så mycket gemensamt och som inte kommer något vidare överens.

Det som fascinerar mej mest med filmen är hur skickligt castad den är och hur mycket regissören Shawn Levy får ut av varje enskild skådespelare. Jag måste gå in på några exempel. Nämnda Bateman är sällan dålig, men här är han i klass med sina insatser i nämnda Arrested Development och Juno. Hans syster som spelas av Tina Fey gör i mitt tycke sin bästa rollinsats någonsin och då älskar jag henne i 30 Rock. Mamman spelas av en åldrande Jane Fonda, som imponerar på mej med sin känsla för komed. Vilken skön timing hon har!! Kanske är ändå den allra bästa överraskningen Adam Driver som vi sett som en träig skitstövel i tv-serien Girls. Här kliver han fram och är riktigt bra och betydligt mer flerdimensionell än där. Kanske blir det inte så dumt med honom i Star Wars Episode VII ändå, börjar jag tänka.

Som ni förstått så tycker jag att det här var en riktigt bra film. Jag är rädd att den inte kommer att få den uppmärksamhet den så väl förtjänar, så jag kan bara understryka: Missa den inte!

Betyg: 9/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar