onsdag 18 februari 2015

Mina favoriter till att vinna Oscars i år (2015)



En kort tid kvar till Oscarsgalan och jag tänkte i år vara lite vågad och publicera mina gissningar/favoriter till vilka som kommer att ta hem statyetterna. Några av kategorierna står jag dock över.

Best Picture: Boyhood - borde vara självklar, den är ett mästerverk. men den konkurrerar med flera riktigt bra filmer som The Grand Budapest Hotel, Whiplash, Birdman för att bara nämna några.

Best Male Actor in leading role: Här tänker jag satsa lite vilt och gå med Steve Carrell. Han är ju mest etablerad som komediskådespelare, vilket brukar vara ett stort handikapp i dessa sammanhang. Men hans insats i The Fox Catcher är enormt bra. Hetaste konkurrenterna borde vara Benedict Cumberbatch och Michael Keaton.

Best Female Actor in leading role: Julianne Moore i Still Alice gör ett gripande porträtt som borde väcka sympati.

Best Male actor, support role: J.K. Simmons regerar i Whiplash och jag tror att han är årets säkraste Oscar. Enda rimliga konkurrenten är Robert Duvall i The Judge.

Best Female Actor, support role: Patricia Arquette är fullkomligt enastående i Boyhood. Det borde ge henne priset.

Cinematography: The Grand Budapest Hotel

Director: Richard Linklater för Boyhood. Ingen annan har gjort något så banbrytande under året.

Editing: Boyhood. Att klippa en film som är inspelad under 12 år och få ett sånt flyt i berättandet är en prestation.

Best original screenplay: Boyhood

Best adapted screenplay: American Sniper. misstänker att patriotismen kanske ger åtminstone detta pris till denna film. Eller så blir det outsidern Inherent Vice, vars förlaga ansetts omöjlig att göra en film av.

1 kommentar: