måndag 3 februari 2014

The Office (US) Säsong 1-9 (TV-serie) (2005-2013) Betyg: 9/10

När det utannonserades att man skulle göra en amerikansk version av Ricky Gervais och Steven Merchants lysande brittiska tv-serie The Office så suckade jag djupt. Varför skulle man ge sig på ett sådant helgerån? Jag ignorerade den amerikanska serien under flera år, men till slut när den var inne på typ fjärde säsongen så råkade jag se en bit av ett avsnitt på tv och blev lite nyfiken. Jag beslöt mej för att ge serien en chans och började naturligtvis med den sex episoder långa (korta) säsong 1. Bitvis var det precis så illa som jag hade fruktat. En del av de första avsnitten var sämre kopior av den engelska förlagan. Man hade tagit en storyline och gjort om den till ett amerikansk format, men högre tempo och mer direkta skämt. Som tur var så hade jag läst att serien utvecklades rejält när de blivit varma i kläderna. Detta gjorde att jag gav mej an säsong 2 och det tog inte alltför många avsnitt innan jag insåg att det här var riktigt bra. Det var inte bara en sämre karbonkopia, utan istället hade man gjort något eget av det. Istället för David Brent så möter vi en annan värdelös chef Michael Scott (Steve Carell), med andra egenskaper än förlagan. Det finns en romantisk historia precis som i den engelska förlagan, men istället för Tim & Dawn så möter vi här Pam & Jim (Jenna Fischer och John Krasinski). Istället för Garth så har vi Dwight. Och på samma sätt så fylls kontoret ut med spännande karaktärer som med tiden var och en blir föremål för många dråpligheter. Seriens kvalitet växte fantastiskt bra under några säsonger, och runt säsong 4-7 så var det den absolut roligaste amerikanska sitcomserien som sändes. Sedan hoppade Steve Carrell av serien och de fick hitta nya grepp på hur de skulle gå vidare. Under säsong 8 så gjorde man detta ganska bra, men i säsong 9 så är det tyvärr tydligt att seriens storhetsdagar är passerade. Detta insåg man nog också själva och lät säsong 9 bli den sista. Det är på inget sätt en dålig säsong, men efter några riktigt fantastiska säsonger så kändes den som ett par snäpp sämre tyckte jag. 

Som helhet så kan jag varmt rekommendera amerikanska versionen av The Office. Att gå igenom alla de 187 avsnitten är en underbart rolig upplevelse, och jag ser fram emot ett någon gång åter plöja hela serien. 

Betyg: 9/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar