torsdag 6 februari 2014

Fantastic Four (2005) Betyg: 4/10

Den som brukar följa min filmblogg vet att jag gillar de flesta filmgrenrer, men att jag kanske har en liten förkärlek för science fiction och filmatiseringar av serietidningar. Under min barndom var serietidningar min absoluta favoritleksak och jag var speciellt förtjust i superhjältetidningar. En serie som jag verkligen gillade var Stan Lees Fantastiska Fyran som handlar om en kvartett vetenskapsmän som utsatts för kosmisk strålning och fått superkrafter. Mr Fantastic har en elastisk kropp och är förmodligen den smartaste mannen i universum.  Invisible Woman kan bli osynlig men kan även skapa osynliga ogenomträngliga sköldar. Human Torch kan brinna, kasta eld och flyga. The Thing är superstark och fysiskt osårbar pga sin superhårda stenliknande hud. Tillsammans bildar de Fantastic Four, och den stora charmen med serien är den rappa dialogen och dynamiken mellan de fyra. 

I mitten av 00-talet så gjordes två filmer om dessa hjältar, varav den första är föremål för den här texten. Här får vi följa deras bakgrundssaga, hur de fick sina krafter, och hur de kämpar mot Doctor Doom som i samma olycka fick krafter men som valde att inte använda dem inom lagens råmärken.  Handlingen är tyvärr alltför tunn och det händer egentligen inget annat än att de får sina krafter och bestämmer sig för att använda dem till att göra gott. Filmen lider verkligen av den tunna handlingen. Då spelar det ingen roll hur mycket jag gillar serietidningen. 

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar