måndag 29 april 2013

The Hotel New Hampshire (1984) Betyg: 3/10


Jag är ett stort fan av författaren John Irving. Han är mannen bakom ett gäng av mina favoritböcker så som Ciderhusreglerna, Garp och hans värld, En bön för Owen Meany, Cirkusens son och Hotel New Hampshire. Den sistnämnda spelades in som film för drygt 30 år sedan med skådespelare som Jodie Foster, Rob Lowe och Beau Bridges. Tyvärr så misslyckades man totalt med denna charmiga berättelse. En del riktigt dålig casting (framför allt Rob Lowe, men inte enbart honom), en stor del urdåligt fragmentariskt manus (filmen är som ett dåligt kollage med kul scener men som saknar övergång mellan dem), och ett undermåligt regiarbete. Hela filmen ser hemskt kass ut rent visuellt, och det är enbart min uppskattning för boken som gör att jag bitvis trivs i soffan när jag kollar på den. Den från New York Times som uttalat sig om filmens visuella företräden (se DVD-omslaget ovan) måste varit blind, drogmissbrukare eller mutad.

Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar