fredag 26 april 2013

Mammas pojkar (2012) Betyg: 4/10

Ulf Malmros film Mammas Pojkar skulle länge heta "Bröderna Hårdrock" efter de två tv-kända Iron Maidenfans som var (delvis) inspirationen för honom att göra den här filmen. Tvillingbröderna heter Thor och Oden (eller Mats och Lennart som de egentligen heter) och de är superfans av gruppen Ludor. Deras mamma prästen har skämt bort dem så de är alldeles oförmögna att leva sina liv på egen hand trots att de nu är 35 år. Och hur ska det gå när de blir kära i samma tjej?

Jag har en förkärlek för Ulf Malmros filmer, och är särskilt förtjust i Smala Sussie och Bröllopsfotografen. När han åter igen teamar upp med den fantastiskt roliga Björn Starrin och hans bandkompis Johan Östling (de spelar i Sveriges i mitt tycke absolut bästa underhållningscoverband - Starboys) så höjs mina förväntningar till skyarna. Men den här gången levererar inte Malmros. Manuset är inte tillräckligt vasst och dialogen är inte tillräckligt rolig. Helt ärligt så tycker jag att han dessutom skjuter ganska långt utanför målet när det gäller att hitta hårdrockarna som karaktärer. Visst ska de drivas med, men det här var ungefär lika trovärdigt som när Knut Agnred i Galenskaparna klär ut sig i en peruk och sjunger "Pappa jag vill ha en synth". Lite mer ansträngning nästa gång tack Ulf!

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar