onsdag 7 december 2011

George Harrison: Living in the Material World (2011) Betyg: 8/10


George Harrison var kanske den minst kände av killarna i The Beatles, vilket förmodligen säger lika lite som att vara den bästa spelaren i Zambias ishockeylandslag. För många är George likväl favoriten av Beatlarna, och själv är jag oerhört förtjust i en del av de fantastiska låtar han skrivit, så väl under sin tid i Beatles som efteråt.

I Living in the Material World får vi följa Harrison från tiden för Beatles, genom Beatlemania, och åren fram till hans död för 10 år sedan. Filmen ger ett otroligt fint porträtt av en fascinerande människa. Hans humor, spiritualitet, musikalitet och hans medmänsklighet kommer hela tiden fram i filmen.

Martin Scorsese har regisserat filmen, och jag misstänker att hans medverkan hjälpte till att få så många (relevanta) stjärnor att ställa upp och bli intervjuade för den här dokumentären. T.ex. McCartney, Ringo, Tom Petty, Eric Idle, Terry Gilliam, Eric Clapton, Yoko Ono, Pattie Boyd (ex- Harrison) m fl. Trots att filmen är över 3,5 timme lång så blir det aldrig tråkigt eller ointressant. För mig som trots allt är en hyfsad Beatleskännare så fick jag höra massor om George tid efter The Beatles som var nytt för mig. Tvärtom, när filmen var slut så letade jag direkt efter bortklippt extramaterial.

Rekommenderas varmt!

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar