lördag 31 juli 2010

Inception (2010) Betyg:10/10


Filmen Inception har varit omgiven av en mystik som saknat motsvarighet. Skådespelarna har varit belagda med munkavel, och de har respekterat denna fullt ut. Journalister över hela världen har försökt få en inblick i Christopher Nolans nya film, utan att få ut egentligen något. Och när en trailer äntligen kom så var den svår att greppa. Man behövde alltså se filmen för att få reda på vad den handlar om (tills nu när man kan läsa recensioner så klart).

Chris Nolan slog igenom med den magnifika Memento, och sedan gjort min personliga favorit The Prestige. För de breda massorna är han dock mest välkänd som mannen som ligger bakom de nya lysande Batmanfilmerna (Batman Begins och The Dark Knight). Förväntningarna på Inception var givetvis enorma, inte minst som Leonardo DiCaprio signat upp för huvudrollen. Inception är en science fiction-film som innehåller extremt lite teknik och väldigt mycket handlar om det mänskliga psyket. Faktum är att en stor del av filmen utspelar sig i det mänskliga psyket. I den tid när filmen utspelar sig finns en teknik för att gå in i andra personers drömmar. Den används framgångrikt för att stjäla andras hemligheter och Cobb (DiCaprio) är den allra skickligaste av dessa. Tyvärr så har hans yrke förorsakat att han idag är efterlyst i sitt hemland USA och inte kan återvända dit till sina barn. En dag så erbjuds han ett extremt svårt jobb där uppdragsgivaren utlovar att belöna honom genom att se till att hans juridiska problem i hemlandet ska försvinna för alltid så att Cobb kan återvända hem. Men är uppdraget ens möjligt att genomföra? Istället för att stjäla information så ska Cobb gå in i en mäktig företagsledares drömmar och inplantera en tanke hos honom. Till och med Cobbs närmaste medarbetare tvivlar på att det är genomförbart.

Chris Nolan har lyckats väva samman en spännande och fascinerande film, och det gäller att hänga med så att man vet vad som händer. Det är inte en film som egentligen är svår att förstå, men man kan inte sitta och sova för då är man snart borta. Starka skådespelarinsatser rakt igenom, där Leonardo sparras med Joseph Gordon-Levitt (som ju nu börjar bli rejält etablerad i de stora sammanhangen) och Ellen Page (en personlig favorit som ni läst tidigare här på bloggen).

Men varför får filmen inte ett riktigt toppbetyg? Jag är inte överdrivet förtjust i de utdragna James Bond-liknande actionsekvenserna, och det är något som saknas för mej. Kanske tycker jag att handlingen blir lite för förutsägbar, och jag kommer ganska snabbt på vad det kommer att vara för en twist på slutet. Men efter slutscenen spelats upp så kan jag ändå inte riktigt släppa filmen, för jag fortsätter och fundera över vad som är dröm och vad som är verklighet i filmen. Kanske är filmen ännu bättre än vad jag just nu tror?! Jag ser fram emot att se den igen på DVD.

2013-06-06 - Uppdatering
Efter att ha sett om filmen för tredje gången, så måste jag uppgradera betyget och det räcker inte med ett steg. Inception är faktiskt fullt ut en riktig toppfilm. Fantastiska skådespelare, grym scenografi, otroligt genomtänkt manus, väl exekverat av Chris Nolan. Mina tidigare synpunkter på actionscenerna var som bortblåsta när jag såg filmen igår kväll. Det här är en film att se, och se om flera gånger!

Betyg: 10/10

2 kommentarer:

  1. Såg den på bio igår. Instämmer i ditt betyg, en riktigt bra film med vibbar från Matrix, Total Recall och valfri Bond-rulle. Lite kul med Ellen Pages karaktär som ställde "dumma frågor" igenom filmen...precis i de rätta ögonblicken då man själv började undra va fan som hände.

    SvaraRadera
  2. Såg om Inception igår och börjar undra om jag inte var för snål med betyget. Den är riktigt, riktigt vass! /FB

    SvaraRadera