söndag 2 juli 2017

T2 Trainspotting (2017) Betyg: 8/10



20 år senare så fick Trainspotting oväntat en uppföljare med det underfundiga Schwarzeneggerflirtande namnet T2. Det var med stort intresse och lika stor skepsis som jag gav mej an att se uppföljaren. För visst så kände jag till att Irvine Welsh som skrev boken som låg till grund för den första filmen efter hand har skrivit ett par nya böcker med karaktärerna från den. Det har varit rykten om att regissören Danny Boyle har lekt med tanken att göra en film till, men det var några år sedan jag hörde dem. Till härom året, då det aviserades att en uppföljare skulle spelas in.

Vad i hela världen ska man kunna addera till den första filmen frågade jag mig. Det kändes fullkomligt överflödigt, och sannolikt med en kass film som följd...

T2 utspelar sig 20 år efter den första filmen. Renton som kom iväg med pengarna har levt utomlands, men kommer plötsligt tillbaka till Skottland. Där konfronteras han med sina gamla vänner. De som han stal pengar för. Medan han med dessa som bas har lyckats bryta sig loss från sitt gamla liv, så har vännernas liv utvecklats på ett mer förutsägbart sätt.

Chockerande nog så är T2 nästan lika bra som den första filmen. Den är precis så bra som man kan hoppas och önska sig att en toppfilms uppföljare ska vara, men som så få klarar av att leva upp till. Den flirtar ytterst smakfullt med den första filmen, istället för att överexponera oss för nostalgi. Jag är grymt imponerad! Åter igen så snuddar filmen på ett snäpp bättre betyg, men det känns respektfullt och likaså korrekt att den ska ha ett snäpp lägre betyg än föregångaren.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar