fredag 27 januari 2017

La La Land (2016) Betyg: 3/10

14-faldigt Oscarsnominerad film. Aspirerande skådespelaren Mia träffa skitstöveln och jazzmusiker-wannabeen Sebastian. Trots inledande motstånd så uppstår snart tycke. Men deras karriärambitioner både förenar dem och drar dem åt olika håll.

Tunn story som förpestas av att vara berättad i musikalform (vilket måste vara den allra värsta filmgenren någonsin). Ryan Gosling är sådär lagom gullig som vanligt, Emma Stone är lite utsmetad och inte alls så vass och spetsigt underbar som hon kan vara. Första halvtimmen är ett långt sömnpiller, en bit i mitten tar filmen sig rätt bra (just då är den fri från musikalnummer), och sen gör den en sväng nedåt igen.

För mej är det ofattbart att den här filmen är nominerad för alla tunga Oscars och ett gäng till. Den är otroligt tillrättalagd för att få dem, för den flirtar med filmhistoriken. Den utspelar sig i nutid men bitar av filmen är 50-tal, 20-tal o.s.v.  Men i slutändan så¨tycker jag att behållningen av dessa "flirtar" ger mej minimal behållning. Hade filmen som sådan varit mer relevant så hade det definitivt varit en kul bonus. Men bitvis tycker jag att La La Land är rent av outhärdlig. När den får Oscars för produktionsdesign, kostymer, cinematografi eller filmmusik så kommer jag att applådera, men om den får för andra så gräver jag ned mej under täcket. Tyvärr så tyder förhandsdiskussionerna att jag kommer få tillbringa Oscarsgalan en hel del därunder.

Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar