söndag 29 januari 2017

Hacksaw Ridge (2016) Betyg: 8/10

Sexfaldigt Oscarsnominerad film om verkliga händelser under Andra Världskriget. I centrum för berättelsen finns Desmond Doss (Andrew Garfield) som frivilligt ansluter sig till armén för att bli sjukvårdare. Men han ovilja att hantera vapen ses inte med blida ögon av vare sig officerarna eller andra meniga soldater.

Jag är som jag tidigare berättat måttligt förtjust i krigsfilmer, men ibland så finns det filmer som bryter ut från mängden och Hacksaw Ridge är definitivt en sådan. Förutom att filmen innehåller otroligt spännande och välgjorda krigsscener så har den en sådan nerv och värme i sitt berättande. Fantastiskt regisserad av ingen mindre än Mel Gibson. Efter de senaste årens skandaler kring honom så känns det kul att han i och med denna film istället kan få lite positiv press. (Så länge han lyckas hålla sig ifrån fler idiotiska utspel vill säga...)  Andrew Garfield som var en hygglig Spider-Man (dock ack så blek jämfört med Tobey Maguires) gör den absolut bästa rollprestation jag sett honom göra. Han är nominerad för en Oscar för detta och han är definitivt en het kandidat i mina ögon.

Mycket bra film. Jag ser ingen ära i krig och den här filmen visar att krig är helvete. Men det kan fortfarande finnas hjältar i krig och Desmond Doss var definitivt en äkta sådan.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar