söndag 29 september 2013

The Bling Ring (2013) Betyg: 6/10


Sofia Coppolas senaste film fick rätt mycket uppmärksamhet av flera anledningar:
1. Sofia har en stark track record i att göra riktigt bra filmer.
2. Filmen baserar sig på riktiga händelser och berör gräddan av tabloidkändisarna.
3. Emma "Hermoine" Watson spelar en av huvudrollerna.

Bling Ring handlar om ett gäng ungdomar som bryter sig in hos kändisar som Paris Hilton. De gör det när de vet att hon befinner sig på resande fot, vilket är enkelt att ta reda på via sociala medier. Fascinerande nog så behöver de bryta sig in någonstans. Antingen så är det olåst, eller så ligger nyckeln under dörrmattan. Inne i huset så stjäls lite märkeskläder och andra souvenirer, men bara så lite att det inte ska vara märkbart i mängden. Naturligtvis så upptäcks de så småningom.... (Hur skulle det annars kunnat bli en film?)

Även om filmen inte är riktigt engagerande så är det några saker som jag tycker är intressanta med filmens centrala karaktärer:
1. Deras enda ambitioner är att bli kända för ingenting (typ en dokusåpa). Ingen har någon ambition att faktiskt tillförskansa sig någon slags kompetens eller skicklighet.
2. De är genomkorkade nog att berätta vitt och brett om deras "besök" hemma hos kändisarna.
3. När de åkt fast, så tycker de att de är offer. Inte det minsta ånger eller självinsikt.
4. När de i samband med rättegången får chansen att uppträda i media så levererar de så otroligt ihåliga klyschor att det gör ont i kroppen när man hör dem. Det är fascinerande med människor som tror att de har ett djup och innehåll, men som är så fullkomligt tomma...

Medan jag skriver om filmen så inser jag att den har gjort ett större intryck på mej än vad jag trodde. Inte minst värderingarna som finns hos dagens ungdom (eller dagens rikemansbarn). Därför gick jag upp ett snäpp i betyg. Men jag förväntar mig mer av Sofia Coppola nästa gång!

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar