måndag 30 september 2013

Platoon (1986) Betyg: 8/10


Plutonen är i princip med på varenda Topp 5-lista över krigsfilmer. När den kom ut så belönades den med hela fyra Oscars, bl a för bästa film och bästa regi. Jag minns att jag tyckte den var stark när jag såg den i mitten på 80-talet, men det var nu många år sedan jag senast såg den.

Plutonen utspelar sig under Vietnamkriget (självklart för krigsfilmer under 80-talet). Vi får möta den unge rikemanssonen Chris som frivilligt skrivit in sig i armén eftersom han har svårt att finna någon mening med livet. Han kommer omedelbart in i otäcka strider, och situationer som sätter hela hans värld i skakning.

En anledning att det tog lång tid innan jag såg om Plutonen är att jag inte är speciellt förtjust i genren. Men det här en storfilm, och den är mycket bra oavsett genre. Detta är nog Oliver Stones allra bästa film, även om jag är synnerligen förtjust i andra filmer han gjort, t ex Natural Born Killers (som väl egentligen är mest Tarantino). Den påtagligt mest imponerande skådespelareinsatsen görs av Charlie Sheen som spelar huvudrollen som Chris. Det kan idag vara svårt att minnas, men en gång i tiden så var Charlie en bra skådespelare av det seriösa slaget. Idag när hans liv utespelar sig i tabloidmedierna och han är mest känd för den hjärndöda sitcomsuccén "Two and a Half Men" är det rent chockerande hur bra han faktiskt var en gång i tiden. Bara att få komma till den insikten gör att det är väl spenderad tid att se filmen. Uppbackad av storheter som Willem Dafoe (fantastisk), Forest Whitaker, Kevin Dillon, Tom Berenger (grymt bra) och dessutom Johnny Depp, så kan du ge dej på att skådespeleriet inte lämnar någon besviken.

Jag skulle definitivt sätta med Plutonen på Topp 5 bland krigsfilmer genom tiderna. Kanske skulle jag t.o.m. sätta den allra överst på tronen. Men låt oss återkomma till det en annan gång.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar