torsdag 5 september 2013

Perfume - The story of a Murderer (2006) Betyg: 7/10

Jean-Baptiste Grenouille föds under miserabla omständigheter i 1700-talets Paris. Han hamnar på barnhem, men genom en sällsynt förmåga att överleva så hamnar han med tiden i allt bättre läge i livet. Han upptäcker att han har ett extremt väl fungerande luktsinne, och han dedicerar sitt liv till att skapa den ultimata parfymen. Men det hela är betydligt obehagligare än vad du kan ana...

Till slut kommer den sedvanliga, lite tråkiga (?) reflektionen - är filmen lika bra som boken. Faktum är att jag gillade boken, men var inte överförtjust i hur den var skriven. Men ändå så är det en del förändringar i handlingen (förenklingar) som jag tycker gör berättelsen klart sämre. Nyckelscenen som utspelar sig på ett torg lämnar en hel del att önska. I filmen känns den bara exploaterande och fånig, även om den inte kändes klockren i boken heller. Tyvärr så förstör detta och några andra detaljer min filmupplevelse lite grann. Första gången jag såg den hade jag inte läst boken, och då tyckte jag faktiskt att den var snäppet bättre. Likväl, Parfymen är en mycket sevärd film, och likaså en film som du kommer att minnas länge när du har sett den. Och det mina vänner är inte direkt ett dåligt betyg.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar