lördag 7 maj 2011

Country Strong (2010) Betyg: 6/10


Gwyneth Paltrow spelar countrystjärnan Kelly Canter som har svåra alkoholproblem. Hennes man/manager hämtar henne från rehabkliniken för att hon ska göra comeback, ett år efter att hon kraschat på scen. Under tiden på kliniken så har hon inlett ett förhållande med den unge countrymusikern Beau, medan hennes man har ett gott öga till en annan countrysångerska Chiles. Nu ska hela gänget på turné tillsammans.

Som jag beskrev filmen kanske den låter lite farsartad, men det är den inte. Den är bitvis ett riktigt bra drama, men mycket känslor och en bra handling. Som musiker så reagerar jag dock på hur Beau agerar i relation till sin karriär. Jag har under mitt liv lärt känna långt över 100 musiker, och jag vet ingen som skulle ha resonerat som han gör i detta avseende. Det förstör filmen lite för mej.

Som väntat så får man höra mycket countrymusik i filmen, det mesta av den är bedrövlig. (Nej, det är inte min genre.) Lite kul är det dock att se skådespelarna själva framföra musiken, särskilt Garrett Hedlund som spelar Beau. Han har en bra röst och gör det fint. En annan kul grej är att i rollen som maken/managern så ser vi den tvättäkta countrystjärnan Tim McGraw. Han spelar sin roll bra, och glädjer mej särskilt eftersom han inte sjunger en enda ton i hela filmen.

Inget som sticker ut lika mycket som Jeff Bridges Crazy Heart, men likväl en bra film.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar