måndag 13 september 2010

Star Trek (2009) Betyg: 7/10


Det är lika bra att jag erkänner det direkt! Jag har aldrig varit något riktigt Star Trek fan. I ärlighetens namn så har jag inte sett mer än något enstaka avsnitt av t-serierna, och inga av de tidigare filmerna. Men eftersom den här filmen fått sånt extremt högt betyg på IMDb så blev jag nyfiken.

Det här är en tidig berättelse om Kirk, Spock och de andra besättningsmännen på USS Enterprise. Man får bakgrundsberättelser om karaktärerna och man får vara med när de först träffar varandra. Lite som man gjort i t ex Batman Begins eller Wolverine med andra ord. Ett grepp som fungerar riktigt bra här också. Bra casting hjälper filmen också. Samspelet mellan Chris Pine (Kirk) och Zachary Quinto (Spock) är riktigt bra. Quinto är ju som bekant också riktigt bra som Sylar i Heroes. Kul förresten att se läckerbiten Zoe Saldana utan att hon är blå. Simon Pegg ger oss lite komedi i rollen som Scotty.

Som helhet är filmen snyggt gjord, och bra berättad. Det känns som om det är en massa insidegrejor som de hängivna fansen kan ta till sig. Även om de går förbi mig, så känner jag av att de finns där. Men det är inget som stör filmupplevelsen, då detta är smart och smakfullt gjort. Jag är överraskad att jag tyckte att Star Trek-filmen var så här pass bra. Rekommenderas således till alla vänner av science fiction, även oss som inte är hängivna "trekkies".

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar