lördag 25 februari 2017

Oscarsgalan 2017 - Fredrik tippar vinnarna

Söndagen den 26 februari är det dags på årets Oscarsgala - The Acadamy Awards. Som vanligt så tippar jag årets vinnare. Och även det som vanligt så har jag hoppat över ett antal kategorier eftersom jag tycker att de är fullkomligt omöjliga att antingen värdera eller så har jag inte sett bidragen.

Mitt dilemma i år är att jag tyckte rätt illa om La La Land, den mest nominerade filmen (14). Den ”borde” enligt all logik dra hem ett gäng statyetter, men jag tänker inte satsa mina pengar på den eftersom den inte föll mej i smaken.

Best Motion Picture of the Year
NOMINEES
Arrival
Fences
Hacksaw Ridge
Hell or High Water
Hidden Figures
La La Land
Lion
Manchester by the Sea
Moonlight

Många bra filmer i år. Hacksaw Ridge är definitivt med i matchen, Fences är stark, Lion är engagerande. La La Land är mest hypad i år, men jag tyckte den var rätt kass. För mej är Manchester by the Sea utan tvekan årets bästa film .
Mitt tips: Manchester by the Sea
Om den inte vinner så är jag rädd att det är La La Land som tar hem det.


Best Performance by an Actor in a Leading Role
NOMINEES
Manchester by the Sea: Casey Affleck
Hacksaw Ridge: Andrew Garfield
La La Land: Ryan Gosling
Captain Fantastic: Viggo Mortensen
Fences: Denzel Washington
Mitt tips: Casey Affleck, som var helt suverän i Manchester. Hans livs roll!
Garderar mej med Denzel Washington som var helt strålande i Fences.


Best Performance by an Actress in a Leading Role
NOMINEES
Elle: Isabelle Huppert
Loving: Ruth Negga
Jackie: Natalie Portman
La La Land: Emma Stone
Florence Foster Jenkins: Meryl Streep

Jag har sett Meryl Streep var mycket, mycket bättre i andra roller. Natalie Portman gör en bra Jackie Kennedy, men jag tror inte att det räcker. Emma Stone har också varit bättre, och då i BRA filmer. Det borde stå mellan Isabelle Huppert och Ruth Negga.
Mitt tips: Isabelle Huppert var imponerande i Elle. Det borde räcka.


Best Performance by an Actor in a Supporting Role
NOMINEES
Moonlight: Mahershala Ali
Hell or High Water: Jeff Bridges
Manchester by the Sea: Lucas Hedges
Lion: Dev Patel
Nocturnal Animals: Michael Shannon
Mitt tips: Dev Patel i Lion. Han slår nog igenom på riktigt nu.
Garderingen hamnar hos Jeff Bridges som var lysande, men det är han ju nästan alltid.


Best Performance by an Actress in a Supporting Role
NOMINEES
Fences: Viola Davis
Moonlight: Naomie Harris
Lion: Nicole Kidman
Hidden Figures: Octavia Spencer
Manchester by the Sea: Michelle Williams
Mitt tips: Viola Davis i Fences


Best Achievement in Directing
NOMINEES
Arrival: Denis Villeneuve
Hacksaw Ridge: Mel Gibson
La La Land: Damien Chazelle
Manchester by the Sea: Kenneth Lonergan
Moonlight: Barry Jenkins
Mitt tips: Manchester by the Sea
Garderingen får tyärr hamna hos La La Land.


Best Original Screenplay
NOMINEES
Hell or High Water: Taylor Sheridan
La La Land: Damien Chazelle
The Lobster: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Manchester by the Sea: Kenneth Lonergan
20th Century Women: Mike Mills
Mitt tips: Manchester by the Sea
Garderingen går till The Lobster vars manus var annorlunda och välskrivet.


Best Adapted Screenplay
NOMINEES
Arrival: Eric Heisserer
Fences: August Wilson, Posthumous nomination
Hidden Figures: Allison Schroeder, Theodore Melfi
Lion: Luke Davies
Moonlight: Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney
Mitt tips: Fences. En manusförfattare som dog för 12 år sedan, vars film äntligen blivit gjord (med den äran) borde väga tungt.


Best Achievement in Cinematography
NOMINEES
Arrival: Bradford Young
La La Land: Linus Sandgren
Lion: Greig Fraser
Moonlight: James Laxton
Silence: Rodrigo Prieto
Mitt tips: La La Land. För snygg, det var den definitivt.


Best Achievement in Costume Design
NOMINEES
Allied: Joanna Johnston
Fantastic Beasts and Where to Find Them: Colleen Atwood
Florence Foster Jenkins: Consolata Boyle
Jackie: Madeline Fontaine
La La Land: Mary Zophres
Mitt tips: La La Land


Best Achievement in Sound Mixing
NOMINEES
Arrival: Bernard Gariépy Strobl, Claude La Haye
Hacksaw Ridge: Kevin O'Connell, Andy Wright, Robert Mackenzie, Peter Grace
La La Land: Andy Nelson, Ai-Ling Lee, Steven Morrow
Rogue One: David Parker, Christopher Scarabosio, Stuart Wilson
13 Hours: Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush, Mac Ruth
Mitt tips: La La Land. Är det en musikal så är det....


Best Achievement in Sound Editing
NOMINEES
Arrival: Sylvain Bellemare
Deepwater Horizon: Wylie Stateman, Renee Tondelli
Hacksaw Ridge: Robert Mackenzie, Andy Wright
La La Land: Ai-Ling Lee, Mildred Iatrou
Sully: Alan Robert Murray, Bub Asman
Mitt tips: La La Land igen.


Best Achievement in Makeup and Hairstyling
NOMINEES
A Man Called Ove: Eva Von Bahr, Love Larson
Star Trek Beyond: Joel Harlow, Richard Alonzo
Suicide Squad: Alessandro Bertolazzi, Giorgio Gregorini, Christopher Allen Nelson
Mitt tips: Eva Von Bahr, Love Larson. Vi kan väl hoppas på att ett par svenskar tar hem priset.


Best Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Score)
NOMINEES
Jackie: Mica Levi
La La Land: Justin Hurwitz
Lion: Dustin O'Halloran, Volker Bertelmann
Moonlight: Nicholas Britell
Passengers: Thomas Newman
Mitt tips: La La Land


Best Foreign Language Film of the Year
NOMINEES
A Man Called Ove, Sweden
The Salesman, Iran
Tanna, Australia
Toni Erdmann, Germany
Land of Mine, Denmark
Mitt tips:The Salesman, men vi kan väl hoppas på En Man som heter Ove.


Best Achievement in Production Design
NOMINEES
Arrival: Patrice Vermette, Paul Hotte
Fantastic Beasts and Where to Find Them: Stuart Craig, Anna Pinnock
Hail, Caesar!: Jess Gonchor, Nancy Haigh
La La Land: David Wasco, Sandy Reynolds-Wasco
Passengers: Guy Hendrix Dyas, Gene Serdena

Mitt tips: La La Land

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar